[md-duyuru] Ali Nesin'den YGS

Matematik Dünyası md at math.bilgi.edu.tr
8 Nis 2011 Cum 14:16:51 EEST

Kamuoyuna

Dun Taraf gazetesinde cikan soylesimde kisitli bilgimle bazi yanlis
cikarimlarda bulunmusum. Simdi daha cok sinav kagidina
ulasilabildiginden, OSYM'nin son aciklamalarini da dikkate alarak bu
cikarimlarimi duzeltmek zorunlulugunu hissediyorum. (Bu yazinin daha
kisa bir versiyonu bugunku Taraf gazetesinde yayimlanmistir.)

YGS'de 40 matematik sorusundan 23'une dogru yanit veren bir sablon
vardir ve en iyimser bakis acisiyla, OSYM, sinavi elini yuzune
bulastirmistir. Bu rezaletin sorumlularinin, baska suca gerek yok,
sadece had safhada beceriksizlik dolayisiyla istifa etmeleri gerektigini
dusunuyorum.

Konu adliyeye yansidigindan, kisiligime de uygun olmadigindan, kimseyi
suclayici ithamlarda bulunmak istemiyorum, ancak kamuoyu tarafindan
anlasilmasi gereken iki konu var: 1) OSYM'nin aslinda ne yapmak
istedigi, 2) ama ne yaptigi.

Ikinci sorunun yanitini, yani OSYM'nin ne yaptigini uc asagi bes yukari
anladik. Ozetle soyle:

a)Her sorunun $Iklarini bir bicimde siraya dizmisler ve bu siralamayi
mumkun oldugunca kucukten buyuge dogru, ya da alfabetik olarak, ya da
kisadan uzuna dogru yapmislar. Burada bir sorun yok.

b)Sonra, dogru $Ikki sabit birakarak tum yanlis $Iklari karmislar.

c)Ancak yukardaki islemi tum soru kitapciklarinda ayri ayri
yapacaklarina, soylenene gore bir yanlislik sonucu tek bir karma
yapmislar. Bu da sanirim basina ve kamuoyuna sunulan kitapciktaki karma.
Bu kitapciga master kitapcik diyelim. Fiyaskoyu ortaya cikaran da
dagitilan bu master kitapcik zaten.

d)Ogrencilere sinavda dagitilan kitapciklarda, master kitapciktaki
$Iklar rastgele ve ayri ayri dongusel olarak kaydirilmis. Ornegin
birinde siralama ABCDE iken bir digerinde siralama BCDEA olmus, bir
baskasinda CDEAB vs. Boylece tum kitapciklarda, tum sorularin $Iklarinin
dongusel siralamasi ayni cikmis.

e)Son olarak da sorularin bizzat kendileri, rastgele degil, belli
kurallara uyularak karilmis. Burada da bir sorun yok, boyle olmasi
gerekir. Hatta sorularda hic karma yapilmamasi belki daha saglikli
olurdu. Asil sorun, b ve c'de belirttigim islemde.

Izlenen bu yontemin su sakincasi var: Rastlantiyla ya da kasten beliren
ve sorularin tumunu ya da cogunlugunu yanitlamaya yarayan bir sablonun,
istisnasiz tum kitapciklarda belirme ihtimali vardir. Nitekim Radikal
gazetesinden Betul Kotan'in ortaya koydugu "buyuk sayinin sagindaki
dogru yanittir" yontemi 40 matematik sorusunun 36'sina uygulanabiliyor
ve istisnasiz her kitapcikta 23 dogru yanit veriyor. Zamanla baska
sablonlar da ortaya cikarilabilir, cikariliyor da, ornegin,
http://www.scribd.com/doc/52469632/YGS-sinavi-cozme-algoritmasi

Eger ogrenciler bu sablonu onceden gormemislerse bir sorun yok, cunku
sinav sirasinda boyle bir sablonu farketmek imkânsiz; farkeden de en
azindan benim nezdimde en iyi universitenin en iyi bolumune girmeye hak
kazanmis demektir!

Ama her turlu sablonun disariya kolaylikla sizdirilma olasiligi
oldugundan, OSYM'nin bu kusuru bagislanir gibi degil. Ustelik sistemdeki
bu hata da oyle kolay kolay farkedilmeyecek bir hata degildir. Buna
acemilik degil, en iyimser bakis acisiyla had safhada beceriksizlik denir.

Ayrica su sorular da akla geliyor: Eger b'de sozunu ettigim "dogru
yaniti sabit birakip yanlis $Iklari karma" islemi rastgele yapilmissa.
a)Nasil oluyor da tam 8 soruda hic karma yapilmamis ve bu 8 soruda yanit
hep en kucuk oluyor?
b)Nasil oluyor da 36 sorunun 23'unde dogru yanit hep en buyuk yanitin
saginda yer aliyor?
Bunlar yanitlanmasi gereken canalici sorular.

Birinci sorunun, yani "OSYM aslinda ne yapmak istedi?" sorusunun
yanitini tahmin bile edemiyorum. Daha dogrusu tahmin ediyorum ama bir
anlam veremiyorum, cunku yanlis $Iklari rastgele karip sonra $Iklari
rastgele dongusel olarak kaydirmakla, dogru yanlis demeden tum $Iklari
bir defada rastgele karmak arasinda hicbir fark yoktur ve ikinci yontem
akla ilk gelendir, cok daha sadedir, kolaydir ve dolayisiyla hatalara
karsi cok daha dayaniklidir. Bu sorunun da yanitini OSYM baskani
hepimize aciklamakla yukumludur.

Son olarak egitim sistemimiz hakkinda bir iki soz soylemek istiyorum.
Hicbir ulke genclerine boylesine zulum edemez. Cocuklarin ne
haftasonlari var ne geceleri ne de yaz tatilleri. Biz buyukler bu kadar
calismak zorunda birakilsak, isyan bayraklarini acip haykira haykira
Ankara'ya yururuz! Cocuklarimizin sesi solugu cikmiyor, baslarina gelene
caresiz katlaniyorlar. Buna hakkimiz yoktur. Yaziktir, gunahtir,
zulumdur ve baska da adi yoktur. Bu soruna acilen bir cozum bulunmali.
Bu skandalla birlikte, bu zalim sistemin iflas ettiğini umuyorum ve
butun bu olup bitenlerin hayirlara ve vesile olmasini diliyorum.

Ali Nesin