[MD-sorular] RE: merhaba..

ali nesin anesin at bilgi.edu.tr
11 Nis 2005 Pzt 13:42:45 EEST

Sorularinizi yollamaniz icin bir mesaj sistemi olursturduk. O listeye
katilmanizi oneririm. (Bu mesaj o listeye gidecektir.
olabilirsiniz.)
Sorulariniz ve bildigim kadariyla yanitlari:

"Matematikte her 4 yılda verilen nobel gibi olan bir ödül olan fields
ödüllerini alanların yaptığı katkıları çok merak ediyorum?"
1) Fields Madalyasi 40 yasindan genc matematikcilere verilir. Bu yuzden
40'ini gecmis ama matematige cok onemli katkilari olmus matematikciler
bu odulu alamazlar.
2) Bir odul sonuc olarak juri uyelerinin degerlendirmesi sonucu verilir
ve dolayisiyla tam anlamiyla nesnel olamaz. Ama Fields Madalyasi'nin
sahiplerinin matematige katkilari gercekten onemlidir. Bundan kusku yok.
Ote yandan odulu almasi gereken bazi kisiler kanaatimce odulu
kazanamamislardir, cunku yaptiklari matematik juri uyelerinin zevkine
gore degildir ve/ya da ilgi alanlarina girmiyordur. Ozellikle
matematiksel mantik konusunda haksizlik yapildigini dusunuyorum.

"yani, türkiyenin yetiştirdiği cahit arf gibi bir hocanın matematiğe
katkıları nelerdir tam olarak?"
Cahit Arf'in katkilari onemlidir. Bu katkilari burada aciklayamam. Ama
bir Fields Madalyasi seviyesinde oldugunu dusunmuyorum.

"Mesela benim bildiğim biraz ilgi duyduğum Gödelle kıyaslanınca yapılan
katkının boyutu nedir??"
Degisik alanlardaki teoremleri kiyaslamamizi saglayacak bir olcumuz yok.
Ote yandan Godel'in teoremleri son derece felsefidir, matematik hicbir
zaman bu kadar felsefi olmamisti. Hangi olcuyle konustugumu bilmiyorum
ama Godel'in teoremleri cok bariz bicimde daha onemlidir.

"Gecen bir makalede diyorduki gödelin ispatı öyle karışıktıki LISP
dilinde yazılmış-ki o zamanalardan 30 yıl sonra kullanılmya başlandı-
gibiydi. Anlayan çok az insan vardı."
Godel'in ispati uzundur ama ana fikri o kadar zor degildir. Universite
3'te biz gormustuk ve o zamanki matematik seviyemizle anlamistik.

"Bilemyi çok istediğim bir durum bu: Fields ödüllerinin sahiplerinin
gerekten yansız olduğumu yoksa ödül verilirken farklı bir yolun
izlendiğimi? 2002 de ödülü alan kişilere baktım. Biri princetondan
diğeri de paris'ten biri. bütün bir tarihine baktığımda hep aynı
yerlerden çıkmış çoğunlukla."
Gozlem dogru. Bu gozlemin sonuclarini tahmin etmek zor olmasa gerek.

"yazımda felsefe/matematik konularının adlarını bu şekklde yanyana
kullanma sebebim ve başka birkaç yerdede söyleme sebebim bu, neden biz
yaratmıyoruz???"
Yukardaki yanitta gizli bunun yaniti da.

"Ben İTÜ de okuyorum.Türkiyenin önemli teknik okularından bildiğiniz
gibi. Orada elektrik mühendisliği dersi alnırken fizik ve matematiğe
önem verilmiyor. Onlar üstünde yükselen bir bölümde hemde iyi bir
üniversitede bile bu böyle. Neden anlamıyorum ama yaratma fobimizmi var
yada o yönde bir gelişememe gibi bir sorunumuzmu var anlayamıyorum.
Tamam yaratmak, bir şey eklemek çok zor ama bu kadar insanın, öğrencinin
bulunduğu bir ülkede yıllarca bir avuç insan mı çıkar..."
Gerikalmis ulkelerde sadece "bir ise yarayacak" bilgiler ogretilir.
Matematik soyut oldugundan muhendislik bolumlerinde az okutulur. Buyuk
yanlistir tabii. Ama kime anlatacaksin! Ayrica ogrencilerin buyuk
cogunlugu da bu soyut matematige hazir degildir. Yapilmasi gereken elit
muhendislik (ve baska alanlarda da) okullar kurmaktir. En parlak
ogrenciler bu okullara girmeli ve bu okullar da ogrencilerin gozunun
yasina bakmamalidir. Fransa'da ENS, ENA, politeknik gibi okullar aynen
bu islevi gorurler.

Ali Nesin