[MD-sorular] fields madalyasi uzerine

Bekir Gur bekir at cc.usu.edu
11 Nis 2005 Pzt 21:22:41 EEST

Selamlar,

Ali Nesin hocamizin gayet onemli cevabina bir sey eklemek istiyorum. Fields madalyasininin veya baska bir madalyanin (ornegin Nobel'in) belirlenmesinin tamamen tarafsiz oldugunu sanmak aldaticidir. Bununla birlikre, Fields madalyasinin belli kuruluslardaki (orn. Cambridge ve Princeton) matematikcilere gitmesini ben sahsen daha cok sosyolojik ve epistemolojik/egitimsel nedenlere bagliyorum. Matematik bugunku geldigi nokta itibariyle, bir lokantada calisan amator bir matematikcinin bos zamanlarinda karaladigi calismalar olmaktan ve dolayisiyla da "bireysel" olmaktan cikmistir. Kurumsal bir kimlik kazanmistir. Her ne kadar matematik labaratuvar veya super bilgisayar vs. turu "alet"lere genel olarak ihtiyac duymuyor olsa bile, kurumsal yapi icerisinde matematikcilerin belli bir sosyal ortamda calismalarini tartisabilmeleri yaraticiligi atesleyen onemli etmenlerdendir. Gercek bir disiplin olan matematik, gunumuzdeki durumuyla, daha bir "disiplin"li olmayi gerektiriyor. Bunun en pratik yolu ise, alaninda iyi calismalar yapmakta olan hocalar ve arastirmacilarin bulundugu bir ortamda yer almaktir. Epistemolojik ve egitimsel nedenlere gelince, Ibn Haldun'un dedigi gibi bir kisi kendi basina da ogrenebilir; fakat belli bir bilimsel alandaki "disiplin" veya "aliskanlik"lar (habitus) ancak o dalda uzmanlasmis bir ustadan edinilebilir. Ibn Haldun aliskanligi aciklarken soyle ilginc bir ornek verir: uzerinde calisilan bir problemin onemli olup olmadigi anlamak aliskanlik kazanildigini gosterir. Ibn Haldun'un 6 asirdan once yaptigi bu tespiti alin 20. yuzyilin sonunda Fransiz filozof Deleuze'un tespitinin yanina koyun mesele daha iyi anlasilir: Poincaré'nin bazi matematiksel teoremlerinin tamamen "irrelevant" veya "pointless" oldugu soylermis; Poincaré bu matematiksel teoremlerin yanlis oldugunu soylemiyor dikkat ederseniz, Deleuze'a gore, "irrelevant" olmak yerine yanlis olsaydi durum o kadar kotu olmazdi! Ozetle, "aliskanlik"lar edinmenin en kolay yolu iyi kurumlardaki sosyal ortamlara girmektir (kitaplardan edinilemeyecek bir sey). Ayrica, neyin "relevant" oldugunu gormenin en pratik yolu oncu kurumlardaki calismalara bakmaktir. Bu onlarin hatasiz oldugu anlamina gelmez tabii ki.

Iyi calismalar,

Bekir