[MD-sorular] yaratma uzerine

BENJAMIN YAFET byafet at juno.com
12 Nis 2005 Sal 10:47:30 EEST

Bu foruma yeni katildim.
Ama bu forum Matematik forumu zannediyordum.
Simdiye kadar aldigim mesajlar ise bana bir pseudo-felsefe forumu
hissiyatini veriyor !

Please note: message attached

Selamlar,

Derrida'nin baska bir sozu var: "Epistemolojik kopmalara inanmiyorum." Bu soz elbetteki farkli farkli yorumlanabilir. Acik olan husus su ki, yeni bilgi oncekilerden kopusla ortaya atilsa bile oncekilerle diyalektik bir iliski icerisinde; yani onceki calismalarin cok iyi bilinmesi ve sonra da onlarin ileri goturulmesi veya reddedilmesi gerekiyor. Bilim tarihi ile ilgili literaturde bu konu yeterince islenmis zaten bir daha burada uzerinden gitmeye gerek yok. Benim daha ziyade vurgulamak istedigim sey su: yaraticilik sizin yazinizdan anlasildigi kadariyla inandiginiz turden ulasilmaz veya metafizik bir sey degil. Epistemolojik kopma falan sozkonusu degil cogu durumda. Bugun Turkiye'de bir cok insan kendi capinda bir cok dusunce uretiyor veya onemli arastirmalara imza atiyor. Yapilan calismalarin bir kismi dunyanin diger kisimlarindaki calismalardan cok cok daha iyi. Bunun icin tekil onlarca ornek gosterilebilir. Ben her zaman "bizden adam cikmaz" turu sozlerin, ilerlememiz onundeki en buyuk engel oldugunu dusundum. Zaten istemesek de sartlar buyuk dusunurler ve bilim adamlari cikarmaya zorluyor toplumlari. Cunku hayat devam ediyor ve yuzlesmek zorundayiz bir cok derin mesele ile. Bence bize gereken kendimize ve milletimize karsi hissettigimiz asagilik kompleksini bir kenara birakmak. Dahasi ve belki de daha onemlisi, yapilan en kucuk bir calismayi dahi takdir etmektir. Sozu uzatmadan Cemil Meric'ten bir alinti yapmak istiyorum:

"Bugün, bizde neden mütefekkir yetismiyor konusu üzerinde duracaktim. Kartallar uçmadan önce ücra kayaliklarda talim yaparlarmis. Tefekkür tek insan isi degil. Ben bir Descartes, bir Spinoza olamazdim. Neden olamazdim? Bu bir kromozon meselesi degil. Hotantolar içinde büyüdüm. Okumak istedigim zaman dövdüler, kitaplarimi yirttilar. Nihayet kütüphanem yagma edildi, hapse atildim vs.. Cemiyet belkemigimi kirdi. Uçmak istedigim zaman ancak sürünebiliyordum. Dostlarim kitaplarini sakladilar benden. Fethi gibi bir insanin gösterdigi anlasilmaz kiskançlik hayatimin en büyük acilarindan biridir. Venüs'ün suratinda frengi yarasi. Geçen aksam Berke'lerde ortaya bu konu atildi. Neden Avrupa bizden ileri? Neden bizde adam yetismiyor vs. Içimden alev gibi kelimeler yükseldi. Ve yanan bir kömürü çigner gibi dislerimi siktim. Neden yetissin? Yildizlari söndürmeye çalisan bir obskürantizm. Ates böceklerine tahammülü yok bu gecenin. Ben elimde demir asa, ayaklarimda çarik Hint'i kesfe çikarken hanginiz bir tesvik sadakasi lütfettiniz arslanlarim? Aradigim kitaplari elime geçmesin diye kütüphanelerden toplayip evinize sakladiniz. Aslan yirmi kurusluk kitaba yirmi lira istedi. Ve zavalli manüskirim aylardan beri arafta bir hebennekanin verecegi hükmü beklemektedir." Jurnal I, s. 128.

Kitap isimlerine gelince, tam olarak hangi konuda kaynak aradiginiz yazinizdan anlasilmiyor. "Su kitabi herkes okumali" gibi genel bir sey soylemenin pek faydasi olmayabilir. Spesifik bir konu olursa bildigim iyi kaynaklar varsa yazmak isterim.

Bekir