Re: [MD-sorular] çarpýmlarý max

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
26 Ağu 2005 Cum 12:10:12 EEST

Bu soruda sanırsam positif sayıların toplanması gerekiyor, yoksa
çarpımın bir üstsınırı yok.
Toplamları sabit olan n sayının çarpımlarının en yüksek olması için
bütün sayıların eşit olması gerekir. Aksini varsayalım. Bu durumda
birbirinden farklı iki sayı vardır. Bu iki sayı yerine bu sayıların
ortalamasını yerleştirirsek toplam sabit kalır, ancak Ali Nesin'in
yazdığı sebepten dolayı çarpım daha yüksek olur.
Şimdi en fazlayı elde edebilmek için kaç tane sayı toplamamız
gerektiğine bakalım:
Eğer n tane sayı toplarsak çarpım (M/n)^n 'dir. (Soru M = 61 için
sorulmuş). Burada n bir doğalsayı olmak zorunda ancak eğer biz onu bu
zorunluluğundan azad edersek, (şimdilik sonra bu zorunluluğu tekrar
koyarız) sonuca ulaşabiliriz. Bu ifadenin n'ye göre türevini alalım ve
sıfıra eşitleyelim:
(M/n)^n * (ln(M/n) - 1) = 0

İkinci türevi ise (M/n)^2n * (ln(M/n) -1)^2 * (-1/n) < 0, yani türev
sıfırlandığı zaman maksimum çarpıma ulaşıyoruz.

Türev ise n = M/e 'de sıfırlanıyor. (Burada e = 2.718281828...)

Demek ki n'i M/e değerine yakın bir tamsayı alırsak (garantili olsun
diye iki tarafındakini de deneyelim) en büyük çarpımı elde ederiz.

M=61 için n =22 en büyük çarpımı veriyor: 5545713023

Aslında ilk soruda bir de toplanacak sayıların da tamsayı olma
zorunluluğu var, bu durumda soru oldukça zorlaşıyor ama bence e'ye
yakın tamsayılar seçerek (mesela 3) ve arta kalanları da deneyerek en
yüksek çarpıma ulaşılabilir. M = 61 için tahminen 2*2*3^19 en büyük
çarpım.