[MD-sorular] Bilgisayar ve Matematik???

Ali Cihan Çıplak alicihan at gmail.com
2 Ara 2005 Cum 18:12:06 EET

Bu konuda daha onceden de fikir edinmis biri olarak elimden geldigince
biligilendirici olmaya calisacagim.

Birinci konu, matematik bir modelleme aracidir. Kutsallastirilacak ya da
tapilacak bir soyut kavram olmaktan cok, isimizi kolaylastirici bir iletisim
aracidir. Doganin insanlar tarafindan evrensel olarak modellenmesinin
sonucudur, aksine sebebi degildir. Burada yanilmayalim. Gelinen noktada da
oldukca yetersizdir. Matematikcilerin calismasi da bunu ilerletme cabasidir.
Matematiksel yontemlerin, matematigin mantiksal isleyisine biraz asina olan
bir kimse tarafindan ilgisini cekmesi, hem dogal olaylari kavrayistaki
dusunce sistematigini gelistirmesi, hem de dogayla ve insan mantigiyla
uyumlu olmasindan kaynaklanir. Diger tum bilimlerde ortak nokta olmasinin
sebebiyse onlarin bir parcasi olmasindan degil onlarin bir yontemi
olmasindandir. Kisacasi gunluk iletisimde ya da ifadelerde dilin yeri neyse
formel bilimlerde de matematik ayni noktadadir.

Bilgisayar teknolojisi ve isleyisi mekanik sistemlerin yerini alarak
hayatimiza girmeye basladi. Fiziksel kosullar yerine (a mili b carkini
dondurursa c pistonu x yonunde donsun gibi), elektriksel kosullarla alet
uretiminin gerceklesmesi su anda bilgisayar olarak karsimizda. Daha bir ust
asama olarak, elektriksel kosul ifadelerini gercekleyen genel amacli
islemcilerin programlanabilir yapisi sayesinde insanin daha da kolay anlayip
urun gelistirebildigi programlama dilleri olustu. Sonucta fizik, matematik,
kimya hepsi bilgisayar sistemlerin isleyisinde bir derece oneme sahip.
Örnegin mikroislemci uretmek amacli calisan bir grubun yari iletken
teknolojisi icin ciddi atom modeli bilgisine sahip ekip uyeleri olmalidir.
Bu sekilde baktigimizda bilgisayar alaninda bir  calisma yurutmek mi yoksa
bir matematikci olarak mi calismak istediginizin netlesmesi gerekir.

Eger matematikci olarak bilgisayar bilimlerine ilgi duyuyorsaniz, bir
sinirlama yoktur. Hangi alan daha cekici geliyorsa o noktayi inceleyip
matematiksel modellemelerdeki eksikler uzerine fikir yurutebilir ya da
mevcut modelleri inceleyebilisiniz. Ancak asil alaniniz bilgisayar ise, daha
secici olmaniz gerekir. Matematigin gorece daha yogun kullanildigi alan
olarak yazilimi soyleyebilirim. Ancak bu bile tamamen uygulama bagimlidir.
Mesela Grafik arabirimli ust seviyeli bir dilde, ilkokul egitimindeki
matematik isinizi (buna veritabani kismida dahil) gorurken, optimizayson
yapan bir yazilimla ugrasiyorsaniz, bir matematikcinin o alandaki calismasi
bile size yetersiz gelebilir. Asil ayrim noktasi burasidir. "Programci"
olmak icin her bilgiyi bilmeniz gerekmez, ihtiyac duyabileceginiz yazilimsal
kutuphanelerdeki nesnelerin ya da fonksiyonlarin nasil kullanilacagini
bilmeniz de yeterli olabilir. Ama mevcut olanlar isinizi gormuyorsa, ya da
yeni bir yontem gelistirilmesi gereken bir alanda yazilimci olarak cozum
sunmak istiyorsaniz (ki her zaman istek dogrultusunda olmaz) o zaman
matematiksel yaklasimlara ihtiyac duyarsiniz. Cunku bu butunu olusturan her
parcanin altinda diger bilim dallarina kiyasla cok daha fazla mantiksal
isleyis, yani cok daha fazla matematiksel model vardir. Bilgisayar alaninda
derinlemesine calisma yapmak isteyen kisiler icin bu alandaki matematik
bilgisinin cok iyi olmasi kacinilmazken, sadece sinirli alanlarda
programlama ile ugrasan kisiler icin temel bir bilgi duzeyi (orta ogretim
mufredati) yeterli olacaktir.

Tecrubelerimden bildigim kadariyla en cok matematiksel yontem oyunlarda
kullaniliyor. Grafik yapisi icin lineer cebir ve geometrinin neredeyse tumu
kullaniliyor. Oyun senaryolarinda cok fazla olasilik kullaniliyor.
Digerlerinden farkli olarak hazir kutuphaneler  kullansaniz bile oyun
karakterlerinin hareketi tamamen uygulama bagimli oldugu icin belirli bir
koordinat sitemine gore calismaniz gerekiyor ya da oyun akisinda
karsilasilacaklar ihtimallere gore belirleniyor. Burda bile yeni yontemler
gelistirecek kadar derin bir bilgi yerine varolani anlayacak kadar bir
matematik yeterlidir. Genel olarak bilgisayarda matematigin en cok
kullanildigi noktalar ozellikle lineer cozumu olmayan islemlerin bilgisayara
yaptirildigi yerlerdir. Yapay zeka uygulamalari, lineer olmayan optimazyon
islemleri ya da cok yuksek veri islenmesini gerektiren lineer yontemlerde bu
gruba dahil edilebilir. Egitim amacli matematiksel yazilimlari, ya da
muhendislik yazilimlarini bu alanin disinda tuttum. Cunku MatLab, ya da
Mathematica gibi yazilimlari ortaya cikarmak icin gereken matematik bilgisi
bir insanin sinirlarinin cok otesinde olabilir.

Matematik ve bilgisayar ile ilgili daha cok gorus ariyorsaniz programcilairn
yer aldigi mail gruplarindaki fikirleri de gozden gecirmenizi oneririm. Bu
konudaki tartismalardan biri, C ve Sistem Programcilari Dernegi'nin mail
grubunda olmustu. www.csystem.org <http://www.csystem.org/>  adresinden
gruba uye olarak arsivden bakabilirsiniz. "Matematik ve Programlama"
baslikli mesajlar tam olarak sizin sorunuzla ilgili kisisel goruslere yer
vermekteydi.

  _____