[MD-sorular] Bilgisayar ve Matematik...

OktayD asi.insan at gmail.com
2 Ara 2005 Cum 19:48:12 EET

Merhaba,
Ben bu konuda matematiksiz (soyut matematiksiz!) pek başırılı olunmaz diye
düşünüyorum. Bunun nedeni, aslında düşünsel her etkinliğin matematikle
bağlantılı olmasıdır diye düşünüyorum.

Size programlamada kullandığım matematikten bir örnek:
Çok yakın zamanlarda, bir site açtım. Bu sitenin amacı belge ve makale
arşivi kurmaktı. Ancak belge ve makaleleri arşivlemek için onları
gruplandırmak kategorize etmek gerekiyordu. Bunun da mesela bilgisayardaki
dosya sistemi gibi olmasını istedim. Yani her klasör bir kategori olacaktı
ve belgeler dosya... "Matematik/Soyut Matematik/Sayılar Kuramı/Gödel'in
Eksiklik Teoremi Üzerine" dermiş gibi. Bunun anlamı sonsuz dallandırma
algoritması kurmaktı. Bunu da iki yolla başardım. İlk başta gerçel sayıların
[0,1] aralığını kullandım. Bu aralıktaki her rasyonel sayı bir belge makale
ya da klasör teşkil ediyordu. Bu durumda istediğim kadar alt kategori
yapabilecektim. Mesela yukarıdaki örnek "0,1232335" gibi bir sayı
olabilirdi. Virgülden sonra sonsuz basamak hakkım var ne de olsa.

Mesela bir yol da aynı zamanda MD'nin 2004 Güz sayısındaki kapak konusu olan
p-sel sayılar (p-adic numbers) ile yapılabilir. Yazıya göre her durak
sitenin bir dizini ya da bir belgesi olacaktı.

Ya da asal çarpanlar üzerinden gidebilirdim. (Bu biraz karışık olduğu için
pek üzerinde durmayacağım). Mesela kökdizin 1 olsun. Hiçbir asal sayıya
bölünmesin yani. bunun altdizinleri 2 nin üsleri olur ve her 2 nin kuvveti
için altdizinler belli bir k için 2^k*3^i olurdu. ve böyle giderdi. Bu
sayede çarpanlara göre dallandırılmış bir dosya sistemimiz olurdu. Burada da
her belge ya da makale bir doğal sayı olurdu. Ama her doğal sayı bir makale
olmazdı. Neden mi? Kendiniz görün :D

Saygı Sevgi ve Mantık...