Re: [MD-sorular] matematik (sizlerle paylaþmak istedim)

Ali ilik aliilik at gmail.com
11 Ara 2005 Paz 00:07:46 EET

Gelen bu anlamlı mesaj üzerine, birkaç tercüme yapmaya çalıştım. İngilizcede
bazı hatalarım olabilir.

*1-Fizik, fizikçiler için çok zor bir uğraş alanıdır.*
*Hilbert, David (1862-1943)*

Not: David Hilbert 20. yüzyılda matematiğe en çok katkı sağlamış
matematikçiler arasında başlarda gösterilir.
Şahsi düşüncem: Evet, fizik artık olayı "abarttı." Aslında fizik diye birşey
"yok!" Fizikçilerin matematik bilgisi fizik yapmak için elvermiyor artık!
Zaten "iyi" fizikçiler, "iyi" matematikçiler değil mi?

Kaynak: http://math.furman.edu/cgi-bin/randquote.pl

1'-Orjinal deyim:*Hilbert, David (1862-1943)
*Physics is much too hard for physicists.
C. Reid *Hilbert*, London: Allen and Unwin, 1970.
**
2-Okula giden küçücük bir çocuk bile, şimdi Arşimet'in- çocuğun hayatını
kurtaran- gerçekleriyle yüzyüze.

Şahsi Düşüncem: Küçücük bir çocuk suda nasıl olur da boğulmayabilir?
Kaldırma kuvveti sayesinde :) Ama o küçücük çocuk o boğulmamasının ardında
yatan nedeni "az sonra" öğrenecek. Ve çok gizemli, garip ve hoş bir duyguyla
tanışacak :) Değil mi?

2'-Orjinal Deyim: Renan, Ernest
The simplest schoolboy is now familiar with facts for which Archimedes would
have sacrificed his life.
*Souvenirs d'enfance et de jeunesse.*
Kaynak:http://math.furman.edu/cgi-bin/randquote.pl

3- Napolyon: Dünyanın sistemi hakkındaki bu büyük kitabı birkerecik bile
evrenin yazarı*(yaratıcısı/sahibi)nden bahsetmeden yazdınız:*
**
*Laplace: Efendim, o hipoteze gerek yok ki.*
**
*Daha sonra Napolyon!la Laplace arasında geçen bu konuşmada, Napolyon'un
anlattığına göre Laplace şu yanıtı vermiştir:*
*Laplace: Ah, aslında Napolyon'un söylediği iyi/yeterli bir hipotezdi. Bir
çok şeyi açıklayan bir hipotez...*

Demorgan'ın Paradoksları'ndan

3'-*Orjinal Deyim: **de Laplace, Pierre-Simon (1749 - 1827)
*Napoleon: You have written this huge book on the system of the world
without once mentioning the author of the universe.
Laplace: Sire, I had no need of that hypothesis.
Later when told by Napoleon about the incident, Lagrange commented: Ah, but
that is a fine hypothesis. It explains so many things.
DeMorgan's *Budget of Paradoxes*.

4-Bir bilgisayara Riemann Hipotezi'nin doğru olup olmadığını sorsanız ve
bilgisayar da size: "Evet, doğrudur, fakat kanıtı anlayamayacaksınız" dese,
bu oldukça cesaret kırıcı/hayal kırıklığına uğratıcı birşey olurdu.
Ronald Graham
4'-Orjinal Deyim:*Graham, Ronald
*It would be very discouraging if somewhere down the line you could ask a
computer if the Riemann hypothesis is correct and it said, `Yes, it is true,
but you won't be able to understand the proof.'
John Horgan. *Scientific American* 269:4 (October 1993) 92-103.

Şahis Düşüncem: Tabiki, sadece bakıyorum! :) Çok etkilendim. Harika bir
ifade, umarım gerçek olmaz! Yani , birgün bilgisayar böyle bir cevap vermez!
Bilgisayarlar "insaflıdırlar" diye biliyorum :))

Furman Üniversitesi'nin daha birçok matematiksel özdeyişin yer aldığı bu
müthiş sitenin(Matematiksel Özdeyiş Sunucusu) anasayfasının linki:
http://math.furman.edu/~mwoodard/mquot.html

Siteden ister rastgele, ister Alfabetik olarak isme göre, isterseniz
arayarak matematikçilerin, fizikçilerin, felsefecilerin, çeşitli alanlardan
bilimadamlarının matematik hakkındaki özdeyişlerinin toplandığı bu site,
sanırım, şu anda dünyada bu alanda en çok dökümana sahip bilgi kaynağı.

Saygılarımla,
Ali Ä°lik
Uludağ Üniversitesi Matematik Bölümü Öğrencisi
www.antoloji.com/ali_ilik

10.12.2005 tarihinde bülent aydýn <antalyacatblue at yahoo.com> yazmış: