Re: [MD-sorular] Matematik Panosundan Mtematik Drgisine bir adým...(???)

Ali ilik aliilik at gmail.com
25 Ara 2005 Paz 21:01:41 EET

Öncelikle şunu belirtmek isterim ki. Şahsen matematik hakkında heyecanımın
doruğunda olduğumu sanırdım. Fakat İhsan Bey'in mesajını görünce bir kez
daha heyecanlandım.

Öyle gözüküyor ki bu "matematik panosu" işini kollektif hale getirsek fena
olmayacak. Yani şöyle: türkiyede kaç tane matematik kulübü/topluluğu varsa
bunların direkt likini veren bir site olsun. O siteden Türkiye'deki
matematik topluluklarından haberler, etkinlikler vs yeralsın.

Mesela şu anda herhangi bir üniversitenin matematik topluluğunun web sitesi
var mı yok mu? Neler yapıyorlar? Bunun için tek tek 60 ı aşkın linki
tıklamamamız gerekir.Halbuki bir site olsa ve tüm kulüpleri toplasak ne
kadar kolay ulaşım olur değil mi? Bu konu da malum herkesin zamanı
olmayabilir. Şahsen zamanım yok demek istemiyorum mümkün olduğu kadar. Çok
az html bilgim var ama varsa bir gönüllü çıkar böyle bir site yaparsa müthiş
olur.

Matematik Dünyası Dergisi, Bilgi Üniversitesi tarafından yayımlanmaya
başlanınca, daha çok popülerleşti. Bu da kişisel bir izlenimim. Yanlış
anlaşılmasın, bundan önceki üniversitelerimizin de büyük katkısı oldu. Fakat
özellikle, karikatürler, format, "içinde gizli bir ciddiyet barındıran
mizah" formatıyla yazılan yazılar... Ör: takma adlar, üçer beşer, sayar
bayar, pirof ökkeş vb gibi. Hatta MD nin çocuklar için bir versiyonu
düşünülüyor sanırım. Bu konu da MD nin önceki sayılarında bir soru
sorulmuştu ve cevap olarak "çocuk dergisi...aklımızda." Denilmişti. Bir yıla
kalmaz çıkar diye düşünüyorum.

Malum, dergiyi yayımlayan insanların tonla işleri vardır(ders vermek,
araştırma yapmak, ders almak, panel konferans vb.). bu yoğunlukta böylesine
harika bir dergiyi çıkarmanın yükünün altına girmek büyük sorumluluk.

Neyse konuyu biraz Md ye kaydırdım. Md hakkında da genel olarak şimdiye
kadar görüş belirtmemiştim bu listede, aklıma geldi söylemiş oldum. Dönelim
tekrar pano olayına...

Şahsen daha önce gazetecilik dergcilik vb işlerle uğraşmıştım. Gerek
üniversitelerde gerek yerel gazetelerde. İhsan Bey'in de dediği gibi
külfetli işler bunlar. Herşeyiniz hazırsa bile son dakika pürüzleri
çıkabiliyor, baskı gerekiyor vs vs. Örneğin bir yerel gaztede çalışıyordum
kısa bir süre önce, herşey tamamdı. CD leri matbaaya yolladık. Bir telefon
geldi, matbaayı su başmış!! Ne yaparsınız?? Gazete çıkmadı.
Düşünebiliyormusunuz?

İşte o yüzdendir ki dergi işine girmedik şimdilik. Haddimizi
bilmek istiyoruz. Kaldı ki okulumuzda sanırım 30 bin kadar öğrenci var. Biz
dergi çıkarsak ne olacak diye düşünüyorum. Md yi okumayan insanlar varken
kalkıp da bi topluluğun dergisini mi okuyacaklar diye düşünüyorum. Bu bilinç
zamanla oluşacak. Hem topluluk tecrübe kazanır hem de yavaş yavaş insanların
kanına işler matematik. (Bu arada itiraf edeyim Md ye abone değilim! En ama
en yakın zamanda olacağım:(:( sayıları takib ediyorum eş dosttan)..

Yukarıdaki paragraftaki görüşüme itirazlar gelebilir. Saygı duyarım
demokrasiye inanan biri olarak. Aslında MD ülke çapında bir dergi. Bir
üniversite topluluğu da pano/dergi vb işine girerse hem kendileri yazmış
olurlar, faaliyet olur, koordinasyon nası olur onu öğreniyoruz. Yani bir
topluluk veya kulüp neler kazandırır kişiye, kişi topluluğa neler
kazandırır? O ayrı bir yazı konusu.

İçeriğe gelirsek, birçok döküman ve konu düşündük demiştim. Şimdi biz iki
haftadır rutin olarak toplandık ve kişi sayımız 20 nin altına inmedi. Bir
matematik topluluğu için fena bi rakam değil. MD listesine yolladım ki "bir
matematik topluluğunun panosunda neler yer alabilir" birlikten güç doğsun
diye. Buradaki insanların görüşlerine ihtiyacımız var. Gerçekten de
üşenmeyerek yazanlara teşekkür ediyorum. Yazamayanlara da teşekkür ediyorum.

Bu yılki ilk panomuzda aşağıdaki konular hakkında edindiğimiz kaynaklara
dayanarak, "teknik "şov" yap(a)madan" genelde matematiği sevdirici ve
tanıtıcı bir pano düşündük.

 U.Ü MT Panosu Konu Listesi(Taslak)

-öklit dışı geometriler
-uzaylar
-topoloji
-psel sayılar
-hiberbolik geometrinin doğuşu
-kardinalite
-tensörler-sayı "çetesi": pi ve diğerleri
-insan vücüdunda ve doğada matematik
-matematik ve oyun
-farklı bir tümevarım metodu
-binyılın problemleri(P=np, riemann hipotezi vs)
-matematik çılgınları/çılgınlıkları
-matematik ve mizah(pirasafor şerefnettin ve okur mektupları)

-haber dünyası

-asparagaz haber
-jiddi haber

-morse toremi
-teneke kutunun içine top yerleştirme problemi
-folernz çekeri
-kaos teorisi
-focus dergisinde şekiller
şimdi yukarıdaki listeye baktığımızda belki yazmını birkerede doğru
yazamadığımız Riemann Hipotezi var. Ne işi var rieamann Hipotezi'nin panoda
diye düşünülebilir. İşte düşüncemiz genelde konu tanıtım ve sevdirme olduğu
için. Bu hipotezi çerek sayfada en azından ne ile alakalı olduğundan
bahsetmek. Hiçbirimiz bilmeyiz riemann hipotezini doğal olarak. Ama kendimiz
zorlyoruz ve fakültedeki/üniversiteki bu binyılın problemleri vsyi hiç
duymayan insanlara bu konulardan bahsetmek istiyoruz.

Çalışma sistemimiz şu şekilde: topluluk bünyesinde çalışma gurupları
oluşturduk: pano,panel,tanıtım vb.. diye: Pano grubunda 5 kişi var. Önce iş
bölümü yaptık herkes 4-5 konu seçti. 15-20 konu bir pano için çok fazla
olabilir. Herkes döküman,derleme vb yapıp getiriyor, olmuş mu olmamış mı
diye tartışıyoruz. Ve sonra da danışman hocamıza danışıyoruz. DAnışman
hocamız, gerekli görürse panoda olmasını düşündüğümüz herhangi bir konuda
çalışan öğretim üyesinden görüş alabilir. sonuçta kendi başımıza hareket
etmeyiz, edemeyiz zaten. Edebilsek bile etmeyiz. Çünkü yanlış birşey
yazmamalıyız.
En son olur kararı verildiğinde panoya asılacak. Önümüzdeki cumaya kadar
yetiştirmeyi düşünüyoruz, gecikme olabilir ama olmamasına gayret edeceğiz.
WEb sitemiz güncellenince, oraya da koyabiliriz panomuzun aynısını.
Dileyenlere maille tek tek dosyaları yollarız. Paylaşmamızın değil bir
sakıncası faydası olacağı kannatindeyim. 1 hafta 10 gün sonra bana mail
atabilirler, panoyu görmek isteyenler.

Meşhur buffon'un iğne deneyi de var aslında listeye koymadım ama o konuda
bir yazı yazdım. Çeviri ve derleme niteliğinde en azından kopy-paste
olmadığı kannatindeyim zira 3-4 kaynaktan faydalandım ve elimden geldiğince
birleştirmeye çalıştım. Bu deneyi yıllar önce bilim ve teknik dergisinde
görmüştüm. Belki MD de de yayımlanmış olabilir, yayımlanmadıysa da
yayımlanır diye düşünüyorum.

Şimdi akla şu soru gelebilir: E bir şeyi on kere on kere niye yayımlayalım,
yazalım. Bunlar zaten yapıldı...!?? İşte mesela dediğim gibi bir konuyu hiç
görmemiş arkadaşlar olabilir diye veriyoruz.

Neyse söylenecek çok şey var malum. İhsan Bey'in
söylediklerine katılıyorum.(klişe bir söylem ama olsun :)) Bu pano/dergi işi
çok önemli.

Her üniversitede matematik panosu/dergisi/bülteni olsa ne kadar güzel olur.
Unutmadan topluluk olarak en çok üzerinde durduğumuz konulardan biri de
güncellik. Panoyu ayda bir yenilemeyi düşünüyoruz.

Saygılar.

Ali İlik

25.12.2005 tarihinde ihsan yÿfffffccel <ihsan_einstein at yahoo.com> yazmış: