[MD-sorular] Re: MD-sorular Toplu Mesajı, Sayı 10, Konu 14

erdem çapçı wildcrazies at yahoo.com
16 Kas 2005 Çar 01:21:17 EET

  Merhaba,
 "Somuta soyuttan ulaşılabileceğini
düþünüyorum." Ben burda takıldım. Burda
fizik için somut, matematik için soyut deniliyor.
Somutluktan kasıt pratikle açıklanan
şeylerse fiziğin bunu yapabildiğine
karşı çıkarım. Zar örneğini
ele alalım. Teorik olarak bahsedildiği gibi
kuvvet, atış hızı vb.
şeylerle zarın ne geldiğini önceden
"bulabiliriz". Peki sizce bunu pratikte yapmak mümkün
mü? Teorik olarak bunu pratikte yapabileceğimizi
söyleyebiliriz ama sonuçta yine teoride kalır.
Peki matematikten ne farkı kaldı
fiziğin? Yine aynı zar örneğiyle devam
etmek istiyorum. Ukalalık gibi görünecek fakat
tanımları kesinleştirmeden
tartışmak mantıksız. TDK'ya göre
şans; rastlantıları düzenlediğine
ve insanlara iyi veya kötü durumlar
hazırladığına inanılan
doğaüstü güç. Şimdi "newton fiziğinde
şans yoktur" u ele almak istiyorum. Zar oyununa
tekrar bakalım, fizik bu olayı
somutlaştırıp kesinleştirebilir
mi? Yani zarın kesinlikle 1 gelmesini
sağlayabilir mi? Teoride evet. Pratikte ise
hayır. Yani fizik pratikte zarın
"kesinlikle" 1 gelmesini sağlayamaz.
Matematiğe göre siyah bilyenin gelme
olasılığı 1/2 ikidir. Peki ya
fiziğe göre. Ne hızla çekersek kesinlikle
siyah bilye gelir? Yoksa fizik yine yetersiz mi
kaldı? ;)  Sadece yazılanlara birşeyler
eklemek istedim onları
yanlışlamadım.

                                   Erdem Çapcı