Re: [MD-sorular] Re: MD-sorular Toplu Mesajý, Sayý 10, Konu 14

Can Gürsoy cangursoy at gmail.com
16 Kas 2005 Çar 16:35:34 EET

Newton fiziğinde şans yoktur diyorum hala çünkü yoktur gerçekten. Ki bu
kesinlikten dolayı fiziksel determinizm yani bir nevi kadercilik akımı
çıkmış ve etkili olmuştur 20inci yüzyılın başlarına kadar. Doğa 3 yasanın
üzerinde döndüğü için şansa yer yoktur. Evrendeki mevcut tüm kuvvetler
bilinse geleceği de bilmek mümkün olurdu çünkü varolan kuvvetlerin
birbirleriyle etkileşimi sonucunda doğacak sonuç tektir. Bu kuvvetlerin
tümünü bilip bilmememiz bir şeyi değiştirmez sonuçta varolan tek bir sonuç
vardır. Yani bir zara etki eden kuvvetlerin bileşkesi bir tanedir
dolayısıyla bir tane sonuç çıkacaktır, belirleyici olan bizim ona ilk an
kuvvet ile verdiÄŸimiz ivmedir.
Fiziksel determinizm zarın 1 gelmesini sağlamaz. Çok daha kapsamlıdır. Öyle
ki bizim o zarı atıyorum 5N güçle atacağımızı, dolayısıyla zarın 2 geleceği
bize uygulanan kuvvetlerle zaten bellidir; biz zaman içerisinde sonucu
görürüz. (insan davranışları nasıl olurda newton fiziğine bağlı, irade
olmaksızın çalışır derseniz bilindiği gibi beyin elektrik akımı ve karmaşık
kimyasal denge sistemleriyle çalışır ve fizik kanunları hepsinin içindedir.)
konuyu yeterince iyi ifade edemiyor olabilir stephen hawking'in konu üzerine
bir yazısı vardı bu newton kaderciliğini anlatan bulabilirsem koyacağım.
Evet temel olarak belli bir etkiye karşılık gelen tek bir tepki olduğu için
ve bu tepki de yeni bir etki yarattığı için olasılık yoktur, şans yoktur
newton fiziğinde. Bu zamana kadar Newton fiziği dedim çünkü neyseki 1908den
başlayarak son yüzyılda kuantum fiziği ve kuramları gelişti, bu korkunç tek
yönlü gerçekçilik fikrinin yerini olasılıklar aldı. Ama kuantum fiziği ile
matematiği de tam olarak denkleyemeyiz. Gene genele kaçmadan zar örneğiyle
devam edersek Newton'cu fiziğe göre eğer zarı atan kişi zara yere paralel
bir 10Nluk kuvvet uygularsa ve zar da sürtünme katsayısı belli olan bir
yüzeye düşerse zarın ilk konumuna göre ne geleceği bellidir, bir tanedir.
Matematikçiye göre bu tamamen olasılıklara bağlıdır; zarın 1 gelmesi kesin
değil 1/6 değerinde olasıdır. Kuantum dünyasına göre ise zarı attığımızda
zarın ters dönüp gökyüzüne uçma ihtimali bile vardır ama çok düşüktür. Bu
nedenle kuantum fizikçisine göre Newton'cunun dediği cevabın gelme
şansı-olasılığı %99.99 gibi bir değerdedir. Zarın kütlesi küçüldükçe bu oran
küçülür. Zar bir elektron boyutlarında olur ise ne yapacağını pek fazla
kestirmek mümkün olmaz; fakat matematikçiye göre oran hala sabittir.
Burdan "matematikçi yanlıştır!", "fizikçi doğrudur!", "fizikçi
saçmalamıştır!" gibi bir sonuca varılamaz. Bunlar aynı olaya farklı bakış
açılarıdır diye düşünüyorum.
Yoksa kimse demiyor matematikçi adam fizik yapamaz, fizikçi adam matematik
çözemez yasak diye :)