[MD-sorular] ersnin soruları

Ali ilik aliilik at gmail.com
16 Kas 2005 Çar 19:36:18 EET

1-Şimdi 2.dereceden bir denklemin ya kökleri yoktur, ya vardır. Varsa
Delta=0 ise ikisi de aynı köktür. Delta>0 ise iki farklı kök vardır, yani
birbirine eşit olmayan iki ayrık(distinct) kök.
Bu arada kök derken burada reel köklerden bahsediyorum. Verilen bir k reel
sayısı için durumu yourmlayabiliriz.
 1) x1=x2 ise, k<=x1=x2 v k<x1=x2 v k>=x1=x2 vesayre..fakat lisede böyle
birşey görmüştüm. Yani aslında olay tamamen yorumlama işi, ers nikli
arkadaşım. Kitabındakileri dikkatli bir şekilde yorumlayarak ne denmek
istendiğini anlarsın.
2-Bu konuda Oktay Bey'in, "araştırınca her kaynak bulunuyor" ifadesine saygı
duymakla beraber, şöyle bir bakış açısıyla da bakılabilir. Bu arkadaş(ers)
buraya yazmış, sormuş. Bu bile bir araştırmadır. Oturup ayağına istememişş.
Ama tabi nette arayarak da birşeyler bulur, belki bizim fikrimizi merak
etmiştir. Sonuçta bir emek harcamış. Ama nette hiç aramayıp, sadece bir
foruma sormak ve sadece o forumdan cevap beklemek eleştrilebilir. ERs, Tümay
yayınlarının kitaplarını öneririm analitik geometri için. Lise 2,3 ne
istersen bir kitapçıya gidip tümayın kitaplarını tara. Elimde hazır döküman
yok, olsa yollardım. Nette ingilizce lecture notes var sürüsüyle. İngilizce
istiyorsan bulursun. Ya da ingilizcen varsa, sana seçip yollarım istersen.
Aslında bu analitik geo 2-3 ....bu sonuçta bir ders...bunun her kitapçıda
kitabı var ers?
3-Oktay Bey'in cevabı gayet açık ve yeterli.
4-e,pi,Q(altın oran) gibi daha birçok sayı var matematikte. Bunlara
transandantal, bir diğer ifadeyle "aşkın" sayılar denir. Bir transandantal
ya da aşkın sayı demek, herhangi bir polinomun kökü olmayan sayı demektir.
Ne pi ne e ne de diğer aşkın sayılar hiçbir cebirsel denklemin kökü
değillerdir. Mesela 2 sayısı x-2=0 denkleminin bir köküdür kök5 sayısı
xkare-5=0 denkleminin köküdür kök5-1 sayısı (x+1)^2=5 denkleminin köküdür.
Böyle giderek, irrasyonel sayıların bir cebirsel denklemin kökü olduğunu
gösterebiliriz. Ama işte gel gelelim e, pi gibi sayılar böyle denklemlerin
kökü değiller. Cebirsel denklemin ne olduğuna dikkat edelim. Pi, e gibi
aşkın sayılar HİÇBİR DENKLEMİN KÖKÜ DEĞİLLERDİR DEMİYORUZ, CEBİRSEL
DENKLEMİN(POLİNOM) KÖKÜ OLAMAZLAR DİYORUZ. Sevgili ers bana hiçbir denklem
bulamazsın ki An(x^n)+An-1(x^(n-1))+...A0=0 denkleminin kökü olsun!(A nın
altındaki küçük nler indis, AER, nEN). Bu aşkın sayılar müthiş
gizemlidirler. e^pi ve 2^kök2 sayıları da aşkındır. Böyle aşkın sayıların
bir listesi için link:
http://mathworld.wolfram.com/TranscendentalNumber.html E peki madem böyle
denklemlerin kökü değilse bu e,pi gibi sayılar nasıl tanımlıyoruz onları ve
nasıl hesaplıyoruz? Esas soru bu işin uygulama kısmında. pi sayısını
integral -1 dan 1 e 2[(1-x^2)^(1/2)] olarak tanımlıyoruz. Yani yarıçapı 1
olan dairenin alanı pi dir. Ya da yarıçapı bir birim olan dairenin
çevresinin yarısı pi birim kadardır. Ayrıca pi sayısı seri toplaları olarak
son derece esteik ve ilginç ve müthiş ve....:) şekilde ifade edilebilir.
Matematik dünyasına da burdan bir öneri yapayım! O "VAY CANINA!"
bölümleri-ki çok hoş oluyor dergide, oyun gibi oluyor, ilginç oluyor vs.
bölümlerine sadece cos sinli grafikler değil de pi, e gibi sayıların seri
açılımları ya da köklü ifadeleri, faktoriyelli ifadeleri de konabilir. bu
ilginç eşitliklere bi bakmak için link veriyorum
http://mathworld.wolfram.com/PiFormulas.html (pi sayısı)
http://mathworld.wolfram.com/e.html (e sayısı)
http://mathworld.wolfram.com/GoldenRatio.html (altın oran)
Peki kaç tane böyle aşkın(transandantal) sayı vardır? Pi, e, ve yukarda
bahsettiğim iki sayı. Başka Sonlu tane mi? Sonusz sayıda mı aşkın sayı
var!?? Nerden bileceğiz?? Cantor sağolsun! Cantor, SONSUZ SAYIDA AŞKIN SAYI
OLDUĞUNU KANITLAMIŞTIR.Bu kanıt ve aşkın muhabbeti hakkında tesadüfen
rastladığım bir word belgesi geçti elime direkt link veremiyorum fakat belge
bende var isteyene maille yollarım. Dolaylı link te şu şekilde bulunabilir.
www.google.com <http://www.google.com> a girip aynen "cantor aşkın sayıların
sonsuz" ifadesini tırnaksız yazın aşağılarda(ilk sayfa) pisagorcular
başlıklı linke tıklayıp belgeyi indirin! Bir tez çalışması sanırım. Neyse bu
aşkın muhabbetini daha fazla kurcalamayalım, beni aşar:)
6-2^0=1 dir. Buna nasıl ulaşıyoruz? 2^1/2^1=1 dir bölümde üsler çıkarılır.
2^(1-1)=1 2^0=1. Vay canına :) mı acaba :) bu üslerin farkı kuralı üsler
birbirine eşit iken geçerli olmayabilir, emin değilim. Yani bu tarz ifadeler
bir kolaylık, sistematikte sorun yaratmaması için böyle kabul edilebilir
deniyor, ya da ikna edici "ispatlar" yapılıyor. benzer bir soru 0! neden1?
dir. Bununla ilgili mathforum da çok ikna edici açıklamalar var. Ama hani
bunları gel de tam matematiksel, bir bilimsel dergide yayımlanabilir
nitelikte nasıl yazarız, ispatlarız? İşte orada iş proflara hocalarımıza
düşüyor. Bu forumda bilgisi dahilinde bakıyorum da son günlerde ben ve Oktay
tırmalıyor! Nerede sayın hocalarımız? Yazan hocalarımız alınmasın. Türkiyede
profu doçenti yardoçu vs birçok matematikçi var. Bu forumun tğrkiyede eşi
benzeri yok! Bilentin bir ara vardı ama matematikçiler için sanırım. Şifreli
giriliyordu. Yani matematiköilerin kendi arasında. Böyle daha
çeşitli(öğrencisi, mastercısı profu içiçe bir forum yok diyorum). Malum bazı
üniversitelerde hocalara soru soruyoruz, dövmedikleri kalıyor. Ali Nesin ve
onun gibi kasılmadan nazikçe, arkadaşça,abice sorularımız yanıtlayan pek az
insan var. Bu forum böyle insanlara/hocalara kucak açıyor bence. Buraya
onlar da yazmalı. Nasıl matematik dünyasının reklamı önemliyse, bu forumun
reklamı da önemli ve şahsen ben de tanıtıyorum! uludağ matematikte bölümdeki
tüm arkadaşlara bir duyuru yaptım, bakıyorlar foruma yakında bir iki tanesi
soru/görüş belirtir.
7-Bu konuda çok uzun bir yazı yazdım o yazıyı zahmet edip de bulup okursan
faydalı olur belki ers.(ismin nedir arkadaşım, ismini yazmıyorsun, sana ers
diyeceğim kızmazsan :9 hatta e diyeyim istersn sen de aşkın olursun :))))
Oktay Bey gülmeyiniz:D:D:D görüyorum burdan:)))
8-Kuadratik Formu Oktay Bey açıkladı. Fakat quadratik demek 2i dereceden
demek ve form demek te biçim demek diyip, wolframdan hiç link kasmayıp,
böylece kapatayım :) Yani lise müfredatı vs bahsediyorsak matris-fizik
muhabbetine girmeden 2. DERECEDEN DENKLEMLER kastedilir quadratik formla.
 Kalalım sağlıcakla,
saygı, sevgi hürmet her ne isterseniz :)
 Ali İlik

 16.11.2005 tarihinde OktayD <asi.insan at gmail.com> yazmış: