[MD-sorular] Epsilon-Delta Yöntemi Ile Limit

hasdemir at ug.bilkent.edu.tr hasdemir at ug.bilkent.edu.tr
30 Eki 2005 Paz 21:45:12 EET

Selamlar,

Epsilon-Delta yöntemi ile verdiğiniz fonfsiyonun x->0 için limitinin olmadığını şöyle gösterebiliriz:
Öncelikle bir limitin olduğunu varsayalım ve bu limite L diyelim.
e-d yöntemini hatırlarsak, fonksiyonun limiti L ise, her e>0 için öyle bir d vardır ki (0-d, 0+d) aralığındaki her x için
l f(x) - L l < e  eşitsizliği sağlanmalı. Ancak e<1/2 ise verilen fonksiyon için bu eşitsizliği sağlayacak bir d yoktur, dolsyısıyla x->0 iken verdiğiniz f fonksiyonunun limiti yoktur.

 Devlet üniversitesi - vakıf üniversitesi ayrımına gelince, öncelikle şunu söylemeliyim ki ben hiç devlet üniversitesinde okumadım. Ancak üniversiteye kadar hep devlet okullarında okuduğum için devlet üniversitelerinin durumlarını tahmin etmeye çalışabilirim.

Sanıyorum ki devlet ünüversitelerinde de matematiği seven ve öğrencilerine değer veren öğretim üyeleri hiç te azımsanmayacak miktardadır; ancak imkanların sınırlılığı, denetimsizlik ve usülsüzlük, günümüzde yaygın durumda, bu yüzden kişiler hak etmedikleri yerlerde olabilirler. Bunun yanında araştırmalarıyla dikkat çeken hocaları vakıf üniversitelerinin kaptığı da bir gerçek; zaten sadece işini devlet memuru zihniyetiyle yapmayan insanlar araştırmacı olabilir. Devlet üniversitelerimizde küçük çıkar çatışmalarıyla boğuşan insanları araştırma ve öğretimleriyle değerlendirmek gerekir. Ayrıca iyi hocaların en iyi devlet üniversitelerini veya vakıf üniversitelerini tercih etmek için çok sebepleri var.

"Vakıfta daha bir özgürlük var" saptamanız doğru. Örneğin bir karşılaştırma yapabilmek için şunu yazıyorum; birkaç hafta önce oldu bu: Bilkent'te matematik dersindeyiz, Sinan Sertöz (selam hocam!) tahtada ilginç bir şeyler anlatıyor, sınıfça pür dikkat dinliyoruz, çıt yok. Birden bire bir arkadaşımızın telefonu çalıyor, çalıyor çalıyor... Normalden oldukça uzun bir süre çalıyor...Herkes "offf" sesleri arasında bakışarak kimin telefonunun çaldığını anlamaya çalışıyor... Bir süre sonra hoca gülümseyerek "kapat onu" dedi. Telefon kapanınca da olayı aydınlattı: "Kendi telefonunu tanıyamadın mı? Melodini yeni değiştirdin herhalde."

İyi çalışmalar!