[MD-sorular] RE: MD-sorular Toplu Mesajý, Sayý 8, Konu 2

mert susur orionqq at hotmail.com
2 Eyl 2005 Cum 12:46:09 EEST

[quote]
>2. İntegrali daha bu yaz öğrenme fırsatım oldu.
>Türevin fizikteki işlevlerinden bazılarını biliyorum
>fakat integral için bunlar nedir?
>                                     Teşekkürler
>                                     Erdem Çapcı
>                                    ODTÜ Matematik
[/quote]

Öncelikle söylemeliyim ki, aşağıdaki yazdıklarım üniversitelerde fizik1 ve
fizik2 konularında işlenmekte;

Integral çok küçük parçaların toplanmasında kullanılıyor. örneğin elimizde M
kütleli bir cisim olsun ve bu cismin toplam elektrik yükü Q olsun. bir başka
m kütleli cismin ise elektrik yükü q olsun. ve bu iki cisimde aynı düzlemde
aralarındaki uzaklık d olsun.

Şimdi bu M cismine etki eden elektriksel kuvveti `F = q/(d^2)` bulmak
isteyelim,

bu m kütleli cisimden sonsuz küçük bir parça alalım, dv olsun ve bu cismin
elektriksel yüküde sonsuz küçük yani dq olacaktır. Şimdi öncelikle bu
"küçük" parçanın etkisini bulursak, tüm kütlenin etkisinide bulabiliriz.
Bunuda integral kullanarak hesaplayabiliriz.
(int x,y = x den y'ye integral)

dF = dq/(d^2) olsun

int 0, V (dF) = int 0,V (dq/(d^2))

F = 1/ (d^2) [int 0, V (dq)]

F= 1 / (d^2) * q

yani buradan aynı formulu elde edebiliriz. buradaki v cismin hacmidir. yani
üst sınır cismin hacmi, alt sınır ise sıfırdır.

Kısaca integral sonsuz küçük parçalardan bir bütüne ulaşırken işimize
yarıyor.

Ben şöyle diyorum integral için; "damlaya damlaya göl olur". bir damlanın
göl sınırlarında integralini alırsak göle ulaşabiliriz..

ms

Spam filtresi ile virüslere karsi en güvenilir koruma, MSN PC Koruma'dan
geçer. http://www.msn.com.tr/security/