[MD-sorular] Gerek ve yeter kosul teoremleri ve k ümeler

Mustafa Kosem mkosem at ehb.itu.edu.tr
27 Nis 2006 Per 22:09:29 EEST

Tekrar merhabalar,

Demirhan Ramazan Tunc Bey'in cevabını görünce soruyu açıklayayım derken bir
hata yaptığımı farkettim. "A,B,C ve D elemanları önermeler olan kümeler
olsun" yerine "A,B,C ve D elemanları önermelerle tanımlanabilen kümeler
olsun" diyecektim.

Benim derdimi iyi anlatamamdan kaynaklanan bu mail trafiği için beni mazur
görün lütfen. Matematikte derdini anlatmak pek kolay iş değilmiş doğrusu :)

Şimdi yeni baştan sorumu soruyorum:
-----------------------------------
Soru 1)
A ve B gerek yeter D
A ve C gerek yeter D olsun.
Bu durumda B=C midir?

Soru 2)
A ve B yeter D
A ve C yeter D
Bu durumda "B kapsar C" ya da "C kapsar B" midir?

Örneğin:
A={x,3'ün katıdır}
B={x,çifttir}
C={x,4'ün katıdır}
D={x,6'nın katıdır}

Bu durumda "A ve B gerek yeter D","A ve C yeter D"dir.

Bu soruların çözümünde küme gösterimlerinden hareketle düşünmenin doğru olup
olmadığını bilmiyorum. Eğer küme gösterimi ile bu sorular çözülebilir ise
aşağıdaki durumlar oluşur:

Venn diyagramında klasik daire gösterimini kullanırsam 1. sorunun
cevabı Evet (B=C), 2. sorunun cevabı da Hayır ("B kapsar C" ya da "C kapsar
B" olmak zorunda değil) oluyor.

Öte yandan klasik daire gösteriminden vazgeçersem her iki soruya da olumsuz
yanıt verebiliyorum.

Mustafa Kösem