Re: [MD-sorular] Gerek ve yeterkoşul teoremleri ve kümeler

Ali ilik aliilik at gmail.com
28 Nis 2006 Cum 16:53:40 EEST

Konuyu açan beyefendi, en son düzeltmesinde A, B, C ve D harflerinin
"elemanları önermeler yardımıyla tanımlanan KÜMELER"i temsil ettiğini
belirtmiş.

İki küme arasında M=>N (M kümesi ise N kümesi) diye birşey
söyleyemeyiz. Çünkü M ve N önerme değiller ki! M ve N'in önermelerin kümesi,
ya da soruyu soranın son düzeltmesine göre-önermeler yardımıyla tanımlanan
kümeler- olmaları bile durumu kurtarmaz! M=>N ile "N, M'nin altkümesidir"
gerektirmesi kastediliyorsa, bu belirtilmeliydi.

Ali Nesin Hoca'nın uyarısını yapacaktım fakat mesajları bir süre daha takip
etmek istedim. Ne zaman müdahale edilecek diye bekliyordum. Üstadın dediğine
bir ilave yapmak istiyorum:
B ve C'nin küme oldukları belirtildiği için B=C ifadesi doğru, fakat bazı
yerlerde önermeler mantığı girdiği için B=C ifadesi yanlıştır. Dolayısıyla
bu paradoksu gidermek için soruyu önerme sorusundan küme sorusuna
indirgemeyi uygun gördüm: soruyu yeniden eksiksiz yazmaya çalışarak şöyle
toplarlamak istiyorum:

A, B, C ve D elemanları önermeler yardımıyla tanımlanan kümeler olsunlar.

Soru1:

1.1 AUB=D olsun.
1.2 AUC=D olsun.

1.a A=D olmak zorunda mıdır?
1.b B=C olmak zorunda mıdır?

Soru2:

2.1 D altkümesidir AUB olsun.
2.2 D altkümesidir AUC olsun.

2.a Her zaman, "D altkümesidir A" mıdır?
2.b Her zaman, "B altkümesidir C veya C altkümesidir B" midir?

Yani artık A, B, C ve D'nin önermeler yardımıyla tanımlanan kümeler olup
olmadığının bir önemi yoktur. A, B, C ve D'nin küme olma özelliği soruyu
yanıtlamak için yeterlidir. Dolayısıyla soru, basit bir küme sorusudur.

Bu arada, Ayşe Hanım'ın verdiği örnek sorunun birinci kısmı uygun değil
çünkü:
AUB={1,2,3}, D={2} Halbuki soruda AUB=D deniyor (denmek isteniyor.)
Aynı şekilde AUC={1,2,4}, D={2} Halbuki soruda AUC=D deniyor (denmek
isteniyor.)
Fakat Ayşe hanımın örneği, sorunun 2. kısmına bir counter-example olduğu
için, sorunun 2. kısmını yanıtlar. Yani D={2} altkümesidir AUB={1,2,3},
D={2} altkümesidir AUC={1,2,4} olduğu halde {2} ! ={1,2,3} . Bu
yüzden, 2.asorusunun yanıtı hayırdır. Yani, her zaman D=A doğru olmaz.
2.b'nin yanıtı da hayırdır. Yani "B={2,3} altkümesi değildir C={2,4} ya da
B={2,4} altkümesi değildir C={2,3}" dir. Demek ki "Her zaman, "B
altkümesidir C veya C altkümesidir B" midir?" önermesi yanlıştır.

Başka örneklerin olup olmayacağından bahsedilmiş. Sayılamayacak çoklukta
karşıt örnek bulunabilir. Hatta hangi tür kümelerin soruya karşıt örnek
olabileceği rahatça yorumlanabilir.

Saygılarımla,
Ali

28.04.2006 tarihinde ali nesin <anesin at bilgi.edu.tr> yazmış: