[MD-sorular] İsmet Berkman'ın bugünkü Radikal'deki Perelman ile ilgili yazısı

Ali ilik aliilik at gmail.com
27 Ağu 2006 Paz 20:30:59 EEST

Perelman haberlerinden sıkılan var mı bilmem ama tesadüfen ilginç bir
makaleye daha rastladım. Bir sorum var makaledeki bir cümleyle ilgili.

Bir arkadaşımın telefon açmasıyla tesadüfen öğrendim bu yazıyı ve hemen en
yakın yerden gidip gazeteyi aldım. İnternetteki linkini veriyorum. Yarın da
devam edecekmiş İsmet Berkman diziye.

Yazı MD mail list e yollanan The Newyorker Makalesi ile ilgili ve tabi
perelman+poincare ile ilgili. Yazıda bazı noktalar dikkat çekici.

ör:

"Mesela, tırnakları çok uzundu Perelman'ın ve onları kesmiyordu. 'Kessene'
dediklerinde, 'Madem uzuyorlar neden keseyim' cevabını vermişti. "

"Amerika'nın önde gelen bütün üniversiteleri ona iş öneriyordu. CV'sini
göndermeyi kabul etmedi. "Eğer yaptıklarımı biliyorlarsa beni de tanıyorlar
demektir, yok benim CV'me ihtiyaçları varsa yaptıklarımı da bilmiyorlar
demektir" dedi ve 1995'te eski işine, St. Petersburg'daki Steklov
Enstitüsü'ne geri döndü. "

Yazıda bir nokta daha dikkatimi çekti.
"mesele bu 'varsayım'ı bir teoreme çevirmek ve teoremi de ispat etmek. "
demiş Berkan.

Varsayım teoreme çevrilmişse, o varsayımın doğru olduğu biliniyor demektir,
yani varsayımın kanıtı da yapılmış demektir ki teorem deniliyor artık ona.

Teorem doğru olan önermelere denir.
Yani Berkan'ın yukarıdaki ifadesinde bir anlatım bozukluğu var, diye
düşünüyorum. Doğru mu düşünmüşüm, emin olamadım.
Saygılar

--
Ali İlik
MDBursa Tanıtım Sitesi: