[MD-sorular] Rv: MD-sorular Toplu Mesajı, Sayı 23, Konu 22

Ahmet Delil ahmet.delil at bayar.edu.tr
21 Ara 2006 Per 10:29:58 EET

Onur Boran’ın sorusu: Matematik nasil calisilmali?

Sanirim, bu sorunun bir cevabi biraz da  Eflatun (Plato)’un su
sozlerinde gizlidir: Sorgulanmayan yaşam yaşamaya degmez (the unexamined
life is not worth living). Oğrenci iseniz asagidakiler bir fikir verebilir.
Ogrenci degilseniz merakli olmalisiniz, cocukca sorular sormaktan
cekinmemelisiniz. (Bu konuda, “rakamlarin evrensel tarihi, G.Ifrah,
Tubitak y.”  kitabini hem ogrencilere hem de ogrenci olmayanlara
oneririm).

Herhangi bir matematik dersinde oldugu gibi, bu dersi calisirken de ezberden
kacininiz; ogrenmek icin cok calisiniz. Bunun icin sunlara dikkat
edebilirsiniz:

1. Derslere mutlaka devam ediniz. Matematik konulari birbirine onkosul
iliskisiyle bagli oldugundan, kacirdiginiz bir dersin eksikligini girdiginiz
bir sonraki derste mutlaka hissedersiniz. Devamsizlik hakki kanunen
taninan bir haktir, sadece olaganustu durumlarda kullaniniz.

2. Dersi ders aninda (anlamaya) calisiniz, olmadi gunu gunune calisiniz,
daha olmadi haftasina calisiniz, ama, nasil olsa sinavlar yaklastiginda
calisirim dusuncesiyle hareket etmeyiniz. Bu durum calismayi zevkli
yapmak yerine iskence yapar. Dahasi, boyle durumlarda genellikle cok
gec kalinir.

3. Her derste mutlaka soru sorunuz. Bu, hem merakinizi giderip dersten
zevk almanizi saglar, hem de dersin
ogretim elemanina ogrenme duzeyiniz hakkinda donut (geri bildirim)
verir.

4. Matematik roman okur gibi calisilmaz. Calisirken mutlaka elinizin
altinda kagit ve elinizde kalem bulundurunuz. Unutmayın ki, en meshur
matematikciler en basit problem (!) icin bile bunu yaparlar. Cunku,
yaptiginiz is soyuttur.

5. Bir problemi cozemediginizde, bir konu veya kavrami anlayamadiginizda,
basiniza en olagan sey gelmis demektir, panik yapmayiniz. Arkadaslarinizla
tartisiniz veya konuyu bir arkadasiniza anlatarak anlamaya
calisiniz. En sonunda dersin ogretim elemanina danisiniz. (Bu konuda
su tavsiyede bulunanlar da vardir: Bir konuyu anlayamadiginizda o
konuda bir ders anlatin, yine anlayamazsaniz o kunuda bir kitap yazin,
yine anlayamazsaniz yazdiginiz kitabi dikkatlice calisin. Bu sozlerden
kimlerin alinmalari gerektigi de ortaya cikiyor, kotu matematik kitabi
yazarlari. Bazen bunlara ornekler verir Ali Nesin hoca.)

6. Derste gordugunuz bir konuyu tekrar calisirken, konuyu kavramis olmak
icin kendi cumlelerinizle tekrar yazabilmelisiniz.

7. ”Sabahlara kadar ders calistim ama sinavda basaramadım” diyen
ogrenci olmayiniz.
Cunku, uykusuz yapılacak bir etkinlik degildir matematik.
Dinc ve zinde olmalisiniz; hele hele sınavlara uykusuz girmemelisiniz.

8. Calisirken hata yapmaktan korkmayiniz. Hatalarimizdan cok sey ogreniriz.
(Bu konuda Ispanyol ogrencilerin cesaretlerine hayran olurum:
Ingiltere’de dil kursunda Ingilizce konusurken, bizlerin aman yanlis
telafuz etmeyelim deyip agzimizdan zorla bir kelime cikarken onlar 10 cumle
kurar 9’u ispanyolcadir, 1 cumlenin ise yuzde 10’u ancak
ingilizcedir! Ama onlar 1 yilda ogrenirken biz 4 yilda ancak derdimizi
anlatabiliyorduk. 3. yilimda matematik dunyasinin eski sayilarindan birinde
bir yazi cevirebilecek kadar oldum ancak :) (1996, cilt:6, sayi:1))

9. Matematik Dunyasi dergisini takip ediniz; matematige bakis acinizin
degistigini fark edeceksiniz. Yalnizca editorun basyazisini bile okusaniz
ufkunuzun genisledigini hissedecek, degil matematige, yasama bakis acinizda
degisikliklere gitme ihtiyaci hissedecek, ayaklarinizin yerden kesildigini
goreceksiniz. (Butun bunlar 3 liraya degmez mi?) Abone olun ve abone ediniz;
dergilerin okunmasini saglayiniz, boylece konusabileceginiz,
tartisabileceginiz, paylasabileceginiz kitleyi kendiniz kendinize
olusturunuz. (Kendin pisir, kendin ye! Yani, sen sana pisir, sen sana ye!)

10. Son olarak, matematikci olmak demek bir matematik bolumu bitirmek
demek degildir. Soru sormayi ve sorgulamayi
seviyorsaniz, calistiginiz konu veya cozdugunuz problemler size yeni
problemlerin, sorularin kapisini araliyorsa ve bu sorulari ifade
edebiliyorsaniz,
siz iyi bir matematikcisiniz. (Cogunlukla guzel bir soru guzel bir
cevabindan daha degerlidir).
(Matematik bolumunu bitirmeyen bir ciftcinin matematikle ugrasilarini Ali
Nesin hocanin babasina yazdigi mektuplarda bulabilirsiniz. Aziz
Nesin’in hangi kitabinda hatirlayamiyorum, belki Ali hoca yardimci
olur ve olayi da tekrar anlatir.)

Yazdiklarim corbacilarda yazilan ogut dolu tabletlere benzedi biraz, bakis
acimi paylasmak istedim (Ali Ilik’in universite ogretim elemanlarini
listeye katilmalari konusundaki ignelemeleri uzerine-Bursa Mat. bolumune
selamlar-).

Selamlar,
Ahmet Delil

Message sent using CBUWebmail 2.2.3