[MD-sorular] MD-2006-III, icerik

ali nesin anesin at bilgi.edu.tr
24 Ara 2006 Paz 17:31:34 EET

Arkadaslar,

2006'nin ucuncu sayisi matbaaya gitmek uzere.

Bir sayilik gecikmeyi telafi edemedik bir turlu.

Ayrintili icerigi (duzeltilmis haliyle) asagida bulacaksiniz.

Iki ana konu etrafinda yogunlastik:

1)       Kapak konumuz olan kardinallere yogunlastik her seyden once.
Boylece gecen uc sayida isledigimiz "Siralamalar - Ordinaller - Secim
Beliti" kapak konulariyla birlikte muhtesem bir butun olusturdular. Bu kadar
derin ve zor konularin bu kadar basite indirgendigi ve bu kadar acik
islendigi bir baska yer bilmiyorum ben, ne Turkce ne de yabanci bir dilde.

2)       Kardinallerden sozederken Sureklilik Hipotezi'ne ve Godel'e
dokunmamak olmazdi elbet. Bu yil Godel'in dogumunun yuzuncu yildonumu.
Dunyanin bircok yerinde Godel hakkinda konferanslar duzenleniyor. Biz birkac
sayfa (tam tamina 15 sayfa) ayirdik, cok mu? Icerikte Gödel yazilari
kirmiziyla belirtilmistir.

Ayrica, bu sayida Zafer Ercan, karmasik sayilarin cebirsel kapaliliginin cok
guzel (yani basit) bir kanitini sunuyor.

Ve Andrei Ratiu Fibonacci ve Lucas polinomlarini tanimlayip sasirtici
ozelliklerini gosteriyor.

Her zamanki gibi egitim, sanat, felsefe, satranc, zeka sorulari da var.

Bir sonraki sayinin kapak konusu Z'nin ve Q'nun insasi olacak. Daha sonra da
gercel sayilari insa edecegiz, hem Cauchy dizileriyle hem de Dedekind
kesitleriyle. Boylece "matematigin temelleri" merkezli kapak konularimiz
bitecek ve analize yonelecegiz.

2003, 2004 ve 2005 sayilarini internete koyduk.

 <http://www.matematikdunyasi.org/arsiv/tum_dizin.html> İçindekiler
(Kronolojik)
 <http://www.matematikdunyasi.org/arsiv/tum_dizin_yazar.html> İçindekiler
(Yazarlar)
 <http://www.matematikdunyasi.org/arsiv/tum_dizin_konu.html> İçindekiler
(Konular)

Katkilariniz icin tesekkurler.

Sevgiler,

Ali Nesin ( <http://www.matematikdunyasi.org/> www.matematikdunyasi.org)

Bölüm

Başlık

Yazar

Sayfa sayısı

Giriş

Giriş Yazısı

Ali Nesin

1

Künye + İçindekiler

1

Kısa Kısa.

Şafak Alpay

2

Okurlardan

3

Basında Matematik

3

MD Mahkemelerde Sürüm Sürüm Sürünüyor! (2)

1

Kapak Konusu

Cennete Hoş Geldiniz!

1

Sonsuz Odalı Hilbert Oteli

2

Fonksiyon Nedir?

5

Sayılabilir Sonsuzluk

7

Sayılamaz Sonsuzluk

3

Sayılabilir ve Sayılamaz Sonsuzluklara Dair Alıştırmalar

1

Sonsuz Bir Kümeden Bir Eleman Atmak

2

Cantor-Schröder-Bernstein Teoremi

3

Gerçel Sayılarla Aralıklar Eşleniktir

1

R^2 ile R Arasında Bir Eşleme

 Doğan Bilge

2

Ordinaller ve Eşlenik Kümeler

3

Kardinal Sayıları, Tanım ve İlk Özellikler

3

Kardinaller Sayılarıyla İşlemler

6

Kardinallerde Tümevarım ve w_w

1

Sonsuz Kardinallerin Sıralanması (Alefler)

4

Süreklilik Hipotezi

3

Tarih

Yüzüncü Doğum Yılında Kurt Gödel

Candan Kutlar

4

Cebir

Cebirin Temel Teoremi

Zafer Ercan

3

Eğitim

Eğitim Üzerine Sorular ve Bazı Kısmi ve Öznel Yanıtlar

Ali Nesin

4

Kalenin Kapıları Açılsın!

Hans Magnus Enzensberger

7

Felsefe

Bir Matematik Filozofu Olarak Kurt Gödel

Bekir Gür

7

Sanat

Kenneth Snelson Heykelleri

Ali Nesin

3

Problemler

Problemler ve Çözümleri

Refail Alizade

4

Cahit Arf V, Birinci Gün, Sorular

Selçuk Demir - Ali Nesin - Andrei Ratiu

1

Fibonacci ve Lucas Polinomları (Cahit Arf V)

Andrei Ratiu

5

XI. Ulusal Antalya Matematik Olimpiyatları, 2006, Sorular ve Yanıtlar

İlham Aliyev, Mustafa Özdemir, Melih Eryiğit

5

Bilkent 2004 Soru ve Yanıtları

Azer Kerimov

3

Çeşitli

Eureka, Zekâ Soruları

Aslı Nesin

2

Beyincik, Ailenizin Matematik Köşesi

Aslı Nesin

2

Silindir Satranç Tahtası

Kıvanç Çefle

3

Dillere destan bir dostluk: Einstein'la Gödel

Piref Ökkeş

1