[MD-sorular] Determinantla ilgili bir problemim

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
5 Tem 2006 Çar 20:36:46 EEST

"Linear Algebra Done Right" adlı kitapta istediğiniz yapılıyor.
Sheldon Axler'in bir kitabı bu. Orada determinant bir operatörün (bir
vektör uzayından kendine giden lineer fonksiyon) özdeğerlerinin
çarpımı olarak tanımlanıyor. Tabii tekrarlı olarak. Lambda bir özdeğer
ise tekrardan kasıt, ker(T - lambda I)^dimV  uzayının boyutu.

 Bu tanım eğer operatörümüz kompleks vektör uzayı üzerindeyse geçerli.
Eğer reel vektör uzayımız varsa o zaman da hem özdeğerlerin tekrarlı
çarpımını hem de ker(T^2 + aT + bI) ^dimV uzayının boyutu kadar b'nin
çarpımını alıyoruz, çarpıyoruz ve bu bize determinantı veriyor.

Bu kitap aslında lineer cebiri determinantsız yapma gayesinde bir
kitap. Bence başarıyor da bunu. Düstur'u determinant'ın anlaşılması
zor bir kavram olduğu ve dolayısıyla amacı gidilebildiği yere kadar
her şeyi determinantsız halletmek. Bir matris yerine bir lineer
fonksiyondan bahsetmek. Ben de, bu kitabı çok seven birisi olarak,
lineer cebirin bu kitapta "doğru yapıldığına" inanıyorum (Çok çok
lineer cebir kitabı okumadım, hissi bir yorum bu.)

Örneğin bu dediğim kitabın son bölümünde 10. bölümünde anlatılıyor, o
zamana kadar determinantın adı geçmiyor. Karakteristik polinom
tanımlanıyor ama.

(Not: Son bölümde ayrıca bir matrisin de determinantı tanımlanıyor ve
bir operatör hangi baz ile yazılırsa yazılsın determinantının matrisin
determinantının operatörün determinantına eşit olduğu kanıtlanıyor.
Lineer Cebire Giriş kitaplarında görmek istediğimiz türden kanıtlar
bunlar ...)