[MD-sorular] Soyut Cebir

ali nesin anesin at bilgi.edu.tr
25 Tem 2006 Sal 13:11:28 EEST

Ikinci soru oldukca kolay: Eger g, G’yi, h de H’yi geriyorsa, (g, h), G x
H’yi gerer.

Bunu sunu gostererek de gosterebilirsiniz: Eger g’nin mertebesi n ise, h’nin
mertebesi m ise ve n ve m aralarinda asal ise ve gh = hg ise, o zaman gh’nin
mertebesi nm’dir.

Bunu gostermek icin de yukardaki kosullari saglayan g ve h icin, g
tarafindan gerilen <g> altgrubuyla h tarafindan gerilen <h> altgrubunun
kesisiminin {1} oldugu gosterilmesi gerekir.

Birinci soru biraz daha zor. Gruplar kuramini iyi ozumsemek lazim. A ve B
mertebeleri n ve m olan altgruplar olsun. G yerine AB’yi alarak G’nin sonlu
oldugunu ve A ve B tarafindan gerildigini varsayabiliriz. Simdi G uzerine
tumevarim yapalim. C = A kesisim B olsun. G yerine G/C’yi, A yerine A/C’yi
ve B olarak B/C’yi alarak bundan boyle A kesisim B = {1} esitligini
varsayabiliriz (tumevarim kullaniliyor bu varsayimda). Bu durumda G = A x B
olur. Simdi d = ekok(n, m) olsun. A devirli oldugundan ve d, n’yi
boldugunden A’nin d elemanli bir A1 altgrubu vardir. Ayni nedenden B’nin d
elemanli bir B1 altgrubu vardir. A1 ve B1 her ikisi de ayni eleman sayisina
sahip devirli gruplardir. A1, a tarafindan, B1 de b tarafindan gerilmis
olsun. Simdi {a^i b^i : i = 0, 1, ..., d-1}, G’nin d elemanli bir
altgrubudur.

Ali

  _____