RE: [MD-sorular] Çözülememis bir soru: Geçisli Baginti Sayisi

ali nesin anesin at bilgi.edu.tr
29 Mar 2006 Çar 02:29:13 EEST

Demirhan arkadasin soyledigi makaleye baktim.

Tahmin ettigim gibi makale n elemanli gecisken (transitive) iliski sayisini
bulmuyor tam olarak.

Makaleden onemli yerleri kesip yapistirdim. Moderatorun onayi olursa makale
yarin elinize gecer. Isteyen bakabilir. (Word dokümanina yapistirdigim
resimler gozukmezse curser'i bos bir alana yerlestirip enter'a basin, o
zaman gozukmeli.)

Makale ozetle sunu buluyor:

T_n, n elemanli bir kumenin gecisken iliski sayisi olsun.

P_n, n elemanli bir kume uzerine kismi siralama sayisi olsun.

Eger P_1, P_2, ..., P_n bilinirse, tumevarimla T_n bulunuyor.

Eger T_1, T_2, ..., T_n bilinirse, tumevarimla P_n bulunuyor.

Ama T_n ya da P_n'yi bulan bir formul yok.

Bu yuzden de makalede n = 14'e kadar P_n ve T_n sayilarini hesaplamislar.

Örnegin T_14 = 1679239558149570229156802997

Tepe tepe kullanin!

T_15 bilinmiyor.

Daha da ilginc soru, bu yapi sayilarini "up to isomorphism" belirlemektir.
Iste bu cok ama cok daha zor bir sorudur.