Re: [MD-sorular] Türeve düzgün yakınsama

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
7 Kas 2006 Sal 19:47:45 EET

> (F, [a,b] de ve hem a'nın hem b'nin h komşuluğunda türevlenebilen bir
> fonksiyon olmak kaydıyla (a da sağdan, b de soldan türevli olmayı türevli
> olma kabul edelim.), dF(x,t)/dx=f(x,t) olmak üzere)
>
> (h->0) lim [ (1/h) INT (a'dan b'ye) [ (F'(x+h,t) - F'(x,t) ] dt ]=
>
> (h->0) lim [ (1/h) [ [ (F'(b+h,t) - F'(a+h,t) ] - [F'(b,t) - F'(a,t) ] ] ] =
>
> (h->0) lim [ [(1/h) (F'(b+h,t)- (F'(b,t) ] - [(1/h) (F'(a+h,t)- (F'(a,t) ] ]
> =

İntegrali nasıl aldın, t üzerinden entegre ediyoruz. Bir de F'
ifadesinden kastın dF/dx herhalde

> "Lütfen "türev oranının türeve düzgün yakınsaması (uniform
> convergence)" demeyin, yani o zaman tabii öyle de, hangi koşullarda
> böyle bir şey geçerli olur."
>
> Neden demeyelim ki?

Çünkü o cevap tabii ki doğru ama ben bu soruyu daha fazlasının doğru
olduğuna inandığım için sordum.

> "NOT: f'nin verili aralıkta sürekli olması yeter mi? Yetmezse neden yetmez?"
>
> Yetmez, çünkü f'(x,t) yoksa sorudaki integralden bahsedemeyiz. Türevli
> olmalı yani, hatta sürekli türetilebilir olmalı [a,b] de ya da türevleri tek
> yanlı olarak tanımlarsak, (a,b) de.

sen f'nin türevlenebilirliğini hiç kullanmadan integralden
bahsetmişsin ama. Hem neden bahsedemeyelim.
  f ( x, t) = t         eğer 0<x=<1/2 ise
               2t-1/2  eğer 1/2<x<1 ise

a = 0, b = 1 olsun. Her bir x için f'nin t'ye göre integralinden
bahsedebiliyorum bal gibi de. Bu durumda her h > 0 için [f(x + h,t) -
f(x,t)]/h ifadesinin t'ye göre integralinden de bahsedebilirim. Hatta
h-->0 limitinden bile bahsedebilirim integralin. 0 olur her yerde.
Burada limiti içeri alamıyorum tabii, çünkü x = 1/2 noktasında f
türevlenebilir değil, yani o bahsedilen limit yok. normal bir t için.

Ama doğru f'nin x'e göre türevlenebilir olması lazım türevi içeri
alabilmem için içerideki limitin tanımlı olabilmesi için. (İntegralden
bahsedebilmek için değil ama)
Bir de sürekli türevlenebilir demişsin, göremiyorum bunu. Neden öyle
bir şey gereksin.
Bir karşıörnek verebilir misin?
Peki t'ye göre herhangi bir koşul gerekli midir?

> Bu kısmı biraz daha açar mısın? Ayrıntılı anlatır mısın ?

Diyorum ki f_n --> f olduğu durumda f sürekli (ya da düzgün sürekli,
fark etmez) olsa dahi yakınsama düzgün olmak zorunda değil. Bunun
örneğini ilk meyilde vermiştim.
Ama df/dx fonksiyonuna türev oranı ile yakınsıyorsak df/dx'in sürekli
olması yakınsamanın düzgün olmasına yeterli olur mu? Olur sanki...