Re: [MD-sorular] E^n de sınırlı fakat sınır noktası olmayan bir küme var mı?

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
19 Kas 2006 Paz 01:02:10 EET

Bu yöntem sınır noktalarını içermeyen sınırlı bir küme verse de hiç
sınırı olmayan bir küme vermesi zor gözüküyor.
E^n'in herhangi bir altkümesi eğer tüm E^n değilse o zaman sınır
noktaları mevcuttur. Kümede olan noktalardan biriyle, diyelim x,
kümede olmayan bir nokta, diyelim y, arasına xt + y(1-t) doğru
parçasını çizelim. Bu noktalardan bazıları kümenin içindedir, bazıları
ise değildir. Kümeye dahil olmayan noktalara denk gelen t'lerin
supremumu, bir sınır noktasına denk gelir.
Demek ki kümemizin tüm E^n olmaması sınır noktası olması için yetiyormuş.

Burada E^n'nin bir vektör uzayı olması özelliklerini kullandık. Çünkü
sadece metrik uzay özellikleri bu söylenileni kanıtlamaya yeterli
değildir.
Ayrık metrik uzayı alırsanız eğer, orada herhangi bir kümenin sınır
noktaları boşkümeyi oluşturur, ve üstelik herhangi bir küme de
sınırlıdır.

Daha az trışkadan (less trivial) bir örnek isterseniz eğer tekparça
olmayan (not connected) herhangi bir metrik uzayın bir parçasını
alabilirsiniz A diyelim, ve eğer o parça sınırlıysa o zaman hem A hem
de A^c hem açık hem kapalı olacaklarından
sınır(A) = kapanış(A) KESİŞİM kapanış(A^c) = A KESİŞİM A^c = BOŞKÜME

Üstelik bir tüm metrik uzay olmayan bir kümenin sınır noktası olmaması
için tam da bu gerekmektedir, uzayın tekparça olmaması ve kümenin bu
parçalardan birisi olması.