Re: [MD-sorular] Re: MD-sorular Toplu Mesajı, Sayı 21, Konu 17

Erdem Ünal unalerdem at gmail.com
15 Eki 2006 Paz 22:04:17 EEST


Öncelikle niye bu kadar sert karşıladınız onu anlamadım.


   1. Estetik kurallari oylama yapilarak bulunsaydi, Ibrahim Tatlises,
   Walt Disney, Tarkan vs sanat elestirmenleri tarafindan en degerli sanatci
   secilirdi.

 Gündelik kaygılardan uzak bir oylama yapılsaydı , yanıldığınızı anlardınız.
Bu insanları hiç beğenmeyenler de var; ama altın oran böyle değil (
istemezseninz beğenmezsiniz )

2 .Sozunu ettiginiz oylama nerelerde ve hangi tarihlerde yapilmis?
Afrika'nin vahsi bir kabilesinde ya da Inkalarda ayni sonuc elde edilir
miydi? Edilmezse, hatta edilmeyebilirse bile, estetik degerlerin illa
evrensel olmayabileceklerinin bir gostergesidir bu.


Yapılan çalışmalardan bazılarını şu adreste bulabilirsiniz.
http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio
Aslında adres önemli değil siz de bu deneyi yapabilirsiniz.
Biz estetikten bahsediyoruz( matematik değil ki) , her insanda aynı sonucu
vermesini isteyelim. Estetik değerlerin evrenselliği bu argüman için zorlama
bir yorum olur, daha isbetli bir yorum << insanların zevk ,estetik
meselesine gelince alabildiğince ayrı yelpazelere yayılmışken, altın orana
gelince bu yelpazenin gittikçe daralması >> olurdu.




3.Sozunu ettiginiz oylamada altin oran yerine, yani (1 + kok 5)/2 =
1,618034... yerine, deneklere (1 + kok(6))/2 = 1,724745... ya da pi/2 =
1,570796... oranlari gosterilseydi, buyuk ihtimalle oylama bu sayilar lehine
olurdu.
Yukarıda da ifade ettiğim gibi zor bir iş değil deneyi siz yapın, ihtimalli
konuşmak yerine.



4. Bu uc sayinin bir arada oldugu bir yarismayi hangisi kazanir bilmiyorum.
Siz biliyor musunuz?
Bilmiyorsunuz , ama tahmin ediyorsunuz, ben de oyumu altın orana veriyorum.
Diğer 2 sayı da eküri olsun.

 İdeal insan konusunda dediklerimi anlamamışsınız. Tekrarlıyorum " İnsan
geometrik şekilden ibaret değil! " İçinde bulunduğu çevre, fikir dünyası vs.
onun estetik zevklerini de etkilemekte. Ayrıca argümanınız da sağlıklı değil
altın Oran dan bahsediyorsunuz , sırık diyorsunuz, ben bir gariplik
göremedim ORAN başka bir şey olmalı. Estetik yağlı ,butlu kadınlarda da bu
yağlanma rastgele değil ama di mi?

Ben de yararlılık ilkesi prensibini destekliyorum. ( Bunun estetik zevk
vermesi de normal )



<<"Altın oran doğada var olandan ortaya çıkmıştır..." Bunu söyleyen bir
matematikçi olamaz...>>

Evet. Filozof olmali!

Katıldığınıza sevindim, ama ben filozof olduğuna katılmıyorum.

15.10.2006 tarihinde ali nesin <anesin at bilgi.edu.tr> yazmış:
>
>
>
> << bu katılımcılar üzerinde defalarca denenmiştir. Çeşitli boy ve enlerde
> dörtgenler hazırlanarak katılımcılara sunulmuş ve hangisinin en hoş olduğu ,
> hangisinin ise en kötü olduğu sorulmuştur. Katılımcıların Büyük bir
> çoğunluğu altın oranlı dörtgenleri seçmiş ve hiçbiri onu kötü olarak
> nitelendirmemiştir. Dağılımın grafiğine bakıldığında altın oranda zirve
> yapan bir çan eğrisi göze çarpmaktadır.>>
>
>
>
>    1. Estetik kurallari oylama yapilarak bulunsaydi, Ibrahim Tatlises,
>    Walt Disney, Tarkan vs sanat elestirmenleri tarafindan en degerli sanatci
>    secilirdi.
>    2. Sozunu ettiginiz oylama nerelerde ve hangi tarihlerde yapilmis?
>    Afrika'nin vahsi bir kabilesinde ya da Inkalarda ayni sonuc elde edilir
>    miydi? Edilmezse, hatta edilmeyebilirse bile, estetik degerlerin illa
>    evrensel olmayabileceklerinin bir gostergesidir bu.
>    3. Sozunu ettiginiz oylamada altin oran yerine, yani (1 + kok 5)/2 =
>    1,618034... yerine, deneklere (1 + kok(6))/2 = 1,724745... ya da pi/2 =
>    1,570796... oranlari gosterilseydi, buyuk ihtimalle oylama bu sayilar lehine
>    olurdu.
>    4. Bu uc sayinin bir arada oldugu bir yarismayi hangisi kazanir
>    bilmiyorum. Siz biliyor musunuz?
>    5. MAA ya da AMS'den, ama galiba MAA'den, "altin oran" sacmaligi
>    hakkinda bir kitap cikmisti 15 yil kadar once. Herhangi bir mimaride ya da
>    resimde zorlanmadan sadece altin orani degil, her turlu oranin rahatlikla
>    bulunacagini kanitliyordu. Ne yazik ki tam referansi su anda yanimda yok.
>
>
>
> << İdeal insan yorumlamasına gelince, insan geometrik şekil değildir ki
> sadece görünüşü ile değerlendirilsin...ancak vücudun estetik dizaynı altın
> orana yaklaştıkça kişinin vücut hatlarının daha çekiciliğine dikkat
> çekilmektedir.>>
>
> Kendi adina konus! Bizim Bati kulturumuzde bu belki boyle ama her kulturde
> boyle degil. Bati medeniyetinden uzak bazi toplumlarda sismanlar daha
> makbul. 19'uncu yuzyilin Avrupasinin bile seksi kadini etli butlu ve yagli.
> Ornek: Gustave Courbet. Ote yandan Botticelli'nin (ronesans) Venus'leri
> sirik gibidir.
>
> Dudaklarini yere kadar sarkitarak "guzellesen" Afrikali kadinlari
> biliyorsunuzdur.
>
> Butun vucudunu daglayarak sekiller cizdirten "vahsi"leri de.
>
>
>
> Estetik degerlerimizi elbette dogadan, yasamdan ve toplumdan aliyoruz.
> Allah vergisi estetik degerlerine inanmiyorum.
>
> Evrensel bir sey varsa o da "yararlilik ilkesi" ve "doga".
>
> Ornegin agaclik bir alana baktiginizda, agaclarin dipleri az gunes
> aldigindan koyu olur, gunes alan tepeler de aydinlik olur. Bir resmin alt
> tarafinin koyu olmasi da insana belli bir huzur verir, belli bir denge
> saglar. (Ama bu guven duygusunun estetikle ilgisi olmadigi savlanabilir.)
>
> Aerodinamik bir aracin belli bir estetigi vardir.
>
> Citalar, pumalar guzeldir, hizli kosacak bicimde "tasarlanmislardir".
>
> Ayciceginin de.
>
> Muzik aletleri guzeldir, cunku sesi en iyi ortaya cikaracak bicimde
> tasarlanmislardir.
>
> Bir genc bir yaslidan daha "guzel"dir elbet, cunku daha yasam doludur,
> daha tazedir, daha sagliklidir.
>
> Turuncuyu daha cok ortaya cikarmak icin, turuncunun arasina, turuncunun
> ters rengi olan yesil konur. Bir resimde dikey cizgileri daha da ortaya
> cikarmak icin yatay cizgiler de konur. Klasik muzikte kontrpuan diye bir sey
> vardir, asagi yukari hukmeden melodiye ters bir ses. Resimde isik icin koyu
> karartilar kullanilir. Butun bunlar zitliktan / diyalektikten yani dogadan
> kaynaklanan estetik kurallaridir.
>
>
>
> Matematik estetigin kokeni degildir. Ama her ikisinin de ortak kokeni
> vardir: Yararlilik ve doga.
>
> Estetigi matematikten ayiran en onemli ozellik estetigin cok daha kulturel
> olmasidir.
>
>
>
> <<"Altın oran doğada var olandan ortaya çıkmıştır..." Bunu söyleyen bir
> matematikçi olamaz...>>
>
> Evet. Filozof olmali!
>
>
>
> Altin oran dogal oldugundan, yerinde kullanildiginda mutlaka estetiktir.
> Buna inaniyorum. Ama bunu abartip her yerde altin oran gormeyi cok sacma
> buluyorum.
>
>
>
> Ali
>
>
>  ------------------------------
>
> *From:* Erdem Ünal [mailto:unalerdem at gmail.com]
> *Sent:* Sunday, October 15, 2006 1:08 PM
> *To:* ali nesin
> *Cc:* bahar göktepe; md-sorular at matematikdunyasi.org
> *Subject:* Re: [MD-sorular] Re: MD-sorular Toplu Mesajı, Sayı 21, Konu 17
>
>
>
> Ben ise size katılmıyorum... Altın oranı kulak ardı etmek, matematiksel
> bir estetiği kulak ardı etmek olur,tıpkı Öklid'in "sonsuz sayıda asal
> vardır" ispatındaki estetiği görmezden gelmek gibi...
>
>
>
> "Bir inanışa göre...."  siz merak etmeyin bu katılımcılar üzerinde
> defalarca denenmiştir. Çeşitli boy ve enlerde dörtgenler hazırlanarak
> katılımcılara sunulmuş ve hangisinin en hoş olduğu , hangisinin ise en kötü
> olduğu sorulmuştur. Katılımcıların Büyük bir çoğunluğu altın oranlı
> dörtgenleri seçmiş ve hiçbiri onu kötü olarak nitelendirmemiştir. Dağılımın
> grafiğine bakıldığında altın oranda zirve yapan bir çan eğrisi göze
> çarpmaktadır.
>
>
>
> İdeal insan yorumlamasına gelince, insan geometrik şekil değildir ki
> sadece görünüşü ile değerlendirilsin...ancak vücudun estetik dizaynı altın
> orana yaklaştıkça kişinin vücut hatlarının daha çekiciliğine dikkat
> çekilmektedir.
>
>
>
> "Altın oran doğada var olandan ortaya çıkmıştır..." Bunu söyleyen bir
> matematikçi olamaz...
>
>
>
> "Tanrı, evreni 6 günde yarattığı için 6 mükemmel sayı değildir. 6 mükemmel
> sayı olduğu için Tanrı evreni 6 günde yaratmıştır." İnancı ne olursa olsun ,
> matematikçi böyle düşünür.
>
>
>
>
>
>
>
> 14.10.2006 tarihinde *ali nesin* <anesin at bilgi.edu.tr> yazmış:
>
> O satirlar yuzunden birkac hakaret mesaji aldik. Turkluge hakaret
> etmisiz...
>
> Ali
>
>
>  ------------------------------
>
> *From:* md-sorular-bounces at matematikdunyasi.org [mailto:md-sorular-bounces at matematikdunyasi.org]
> *On Behalf Of *bahar göktepe
> *Sent:* Saturday, October 14, 2006 12:00 AM
> *To:* md-sorular at matematikdunyasi.org
> *Subject:* [MD-sorular] Re: MD-sorular Toplu Mesajı, Sayı 21, Konu 17
>
>
>
>
>
> Message: 3
> Date: Fri, 13 Oct 2006 14:21:39 +0700
> From: "Ali Riza Arican" < rizaarican at gmail.com>
> Subject: [MD-sorular] Matematik ve Sanat
> To: md-sorular at matematikdunyasi.org
> Message-ID:
>        < b93f2e070610130021g3e271482l82947664901fdbd4 at mail.gmail.com >
> Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1; format=flowed
>
> Matematik ve sanat uzerine yazdigim kisa bir yaziyi asagidaki sayfada
> bulabilirsiniz... Cok kapsamli degil ama belli basli konulara
> deginmeye calistim...
>
>
> http://rizaarican.blogspot.com/2006_10_13_rizaarican_archive.html
>
> Sevgiyle kalin,
>
> Ali Riza
>
>
>
> ------------------------------
>
> *tesekkurler Ali Riza Bey makalenizi ve dusuncelerinizi paylastiginiz
> icin..yazinizi cok begendim ki simdiye kadar okudugum makalelerin ozeti
> niteliginde olmus..ayrica altin oran ile ilgili dusuncelerinize de
> kesinlikle katiliyorum ki altin oran zaten dogada var olandan ortaya cikmis
> yani sonradan bulunup aa dogada da ne cok altın orani goruyoruz
> demek oldukca  sacma..!dediginiz gibi "we can find it in the nature because
> the ratio itself is a natural."..MD 2005 GUZ den hos bir alinti>>>> *
>
>
>
> *Basma kalıba geçit yok! **
> "Bir inanışa göre altın dikdörtgen göze hoş gelir, dengeli bir
> dikdörtgendir...Öyleymiş...Ne demekse! MD bu tür basmakalıp estetik
> kurallarına pek kulak asmaz ve anlamsız güzellik formüllerine kuşkuyla
> yaklaşır.
> Tarihte bir çok bilim adamı ve sanatçı "ideal" insan vücudunu altın oranla
> tanımlamaya kalkışmıştır.Geçmişte anlaşılır ve hoş görülebilirdi belki ama
> bugün "ideal insan vücudu" gibi bir kavram insanı kafatasçılığa
> sürükleyebilecek kertede tehlikeli bir düşüncedir.Örneğin(rastgele bir
> örnek vermek gerekirse!)biz Türklerin vücut ölçüleri-Tarık Akan gibi bir iki
> istisna dışında-genelde altın orana pek uymaz(bacaklarımız biraz kısadır
> da...) *
>
>
>
>
>
> *"matematik ve sanat" icerikli bir bolum var midir acaba ulkemiz
> universitelerinde ya da yurtdisindaki universitelerde? *
>
>
>
>
>
> _______________________________________________
> MD-sorular mailing list
> MD-sorular at matematikdunyasi.org
> http://matematikdunyasi.org/mailman/listinfo/md-sorular
>
>
>
>
> --
> If the facts don't fit the theory, change the facts. (Albert Einstein)
>



-- 
If the facts don't fit the theory, change the facts. (Albert Einstein)
-------------- sonraki bölüm --------------
Bir HTML eklentisi temizlendi...
URL: http://lists.math.bilgi.edu.tr/pipermail/md-sorular/attachments/20061015/8f46e968/attachment.htm 


MD-sorular mesaj listesiyle ilgili daha fazla bilgi