[MD-sorular] Fermat'ın Son Teoremin'in kafamdaki oynaşıklığı

Hasan KARA karahasan at gmail.com
18 Eki 2006 Çar 23:27:05 EEST

Öncelikle ilk kez yazıyorum, çiğnediğim yada atladığım bir kural varsa
şimdiden özür dilerim.

Biliyorum ki Pierre De Fermat'ın son teoremi çözüldü biliyorum ancak o daha
çözülmeden, henüz Özal başbakanken bi cinlik düşünmüştüm. Acaba bunun
Fermat'la ne ilgisi var. Merak ettiğim bu. Okumaya devam edenler,
etmeyenler, anlayanlar, anlamayanlar için şimdiden teşekkür ederim.
Aklıma takılanı izah etmeye çalışayım, ortaokul'da Öklid ve Pisaor
bağıntılarını ilk öğrendiğimde defterimin en arka sayfasına 1'den başlayarak
20'ye kadar alt alta yazmıştım. Hemen karşılarına da bu sayıların karelerini
yazdım. Daha sonra da En alttaki 20 sayısının karesinden 19 sayısının
karesini çıkararak bir farklar dizisi elde ettim. Farklar dizisinin
elemanlarının da aynı şekilde 2'şerli farklarını alarak yeni bir farklar
dizisi oluşturdum. Ancak bu bir sabit dizi idi ve elemanları 2 idi.
Daha sonra aynı sayıları (1'den 20'ye kadar yine yazdım, bu sefer her
sayının kübünü aldım), yine en alttan başlayarak farklarını aldım 2'şerli
olarak ve bu sefer 6'da sabitlendi. Ancak yinelem sayısı 1 arttı.
Son kez bu sayıların 4. kuvveti için aynı işlemleri tekrarladım ve
sabitlenme 24'te bitti. Devam ettirmedim mi, ettirdim, ama hep bulduğum n!
oldu, yineleme sayısı da n-1'di. Ve sadece 1!=1 ve 2!=2 olduğunu
biliyordum. Demek n=n! olursa (x^n)+(y^n)=(z^n) eşitliğinin x,y,z çözümleri
olabiliyor. O zamanki Matematik hocamız Atiye hanıma bunu anlatamamıştım.

Yani aldığım üs n iken, bu işlemler sonucunda bulduğum sabit dizinin
elemanları n! oluyordu.

Fermat'ın temoremine göre n>2 için (x^n)+(y^n)=(z^n) eşitliğini gerçekleyen
tam sayılar x,y,z bulunamıyordu.
Acaba bu benim ortaokulda yaptığım şey Fermat'ın 150 küsur yıl önce yaptığı
ile aynı kural mı?
Benim gördüğüm şey de n>2 için n<>n! olduğundan birşeylerin bu teorem ile
çakışıyor olması. Ama bunu hala tam olarak açıklayabilmiş değilim. Üçüncü
bir göz her zaman iki gözden iyidir. Ben neden bunu bu kadar ilişkili
sandım?

--
Hasan KARA
Antalya