[MD-sorular] Soru

Ali ilik aliilik at gmail.com
27 Eki 2006 Cum 22:06:14 EEST

"Büyük yarıçapa sahip küre sıvının kalınlığı ne olursa olsun her zaman daha
büyük bir alanını kirletecektir. "

"Ama esneklikten dolayı her zaman büyük küre daha fazla boyalı alana sahip
olacaktır.
"
Bunları neye dayanarak söylüyorsun?

Yarıçapları birbirine çok yakınsa ve küçük kürenin esneklik katsayısı daha
büyükse, küçük küre daha fazla alanı tarayabilir diğer parametrelere bağlı
olarak.

Parametre dediğim de mesela atış hızı! Soruyu soran arkadaş eksik sormuş
aslında. Atış hızı da önemli. Atış hızları ne? Hatta kürelerin kendi ekseni
etrafında dönüş hızlarını da hesaba katmak gerekir. Eylemsizilik momentleri
ve açısal momentumlar devreye girer. Sürtünme varsa yerde o da devreye
girer. Zeminin esneklik katsayısı da devreye girer. Zemin hareket halindeyse
zeminin hızı da devreye girer. Hatta daha zor bir soru olsun istenirse,
zeminin geometrisi de devreye girer. Mesela kürelerin değdikleri yer, düzlem
değil de denklemi verilmiş bir yüzey olsun, "buruşuk" bir çarşaf mesela. Bu
çarşaş belirli bir hızda "ilerliyor" olsun ve daha zor bir soru olsun
istenirse bir eksen etrafında dönsün...O zaman "'zemin'in açısal
momentumu(!)" da devreye girer...

Devreye giren girene...

Soruyu somut verilerle donatıp, ör: denklemi şu olan küreler, kütleleri şu,
düzlemin denklemi şu, hızlar lunlar deyip, bir örnekle bakmak epey faydalı
olabilir. Uğraşacağım, okuldaki fizik hocalarına soracağım...

Oktay bu yazıları forwardlasana bi fizik forumuna...Ya da direkt soruyu sor,
ya da site öner soralım lütfen...Hoş bi soru bu...

Ali

27.10.2006 tarihinde OktayD <oktayd at belgeci.com> yazmış: