Re: [MD-sorular] Halkayı dışbükey parçalara ayırmak.

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
28 Eki 2006 Cmt 13:34:01 EEST

Ben bunun neden matematiksel bir kanıt olmadığını göremiyorum. Bence
oldukça sağlam bir kanıt. (Çok gerekirse uzun bir hesapla o renkli
kısımların doğru parçalarıyla hakikatenbirleştirilemeyeceği
gösterilebilir.)

Biz de ilkokuldan bir arkadaşımla şöyle bir çözüm geliştirdik, yanlız
ufak bir önsavın kanıtlanması gerekli:
Önsav: Eğer bir küme dışbükeyse, kapanışı da dışbükeydir.

Bu önsavı varsayalım;
Bu açık halkanın sonlu adet dışbükey kümeleyle örtülüşü olduğunu
varsayalım. Şimdi bu dışbükey kümelerin kapanışı da kapalı halkayı
örter ve dışbükeydirler. Yalnız biz kapalı halkanın örtülemeyeceğini
göstermiştik, dolayısıyla varsayımımız yanlış olmalı.
Bu kanıt sonlu dışbükey kümeye ayrılamayan başka kümeleri bulmamıza da
yarar. İçe doğru eğimli bir sınırı olan her şekil (matematiksel olarak
ifade edemedim, eden lütfen söylesin) açık ya da kapalı fark etmez,
sonlu adet dışbükey kümeyle örtülemez (dışbükey kümeler şeklin içinde
kalmak şartıyla tabii).

Önsavı da kanıtlayabilirseniz sevinirim.

Şeklin sınırı teğeti tanımlı bir eğriyken kanıtlayabildim (o da eh
işte, yine de kanıtı veriyorum) ama genel durum kaldı.
Kanıt: Sorun sadece şeklin sınırındaki noktalarda olabilir. İki
noktayı alalım. Eğer bir nokta sınırda ise doğru parçasını bir doğru
yapalım. Doğru şeklin sınırına teğet olamayaz çünkü dışbükey
şekillerin sınırlarına teğetler onu tek bir noktada kesebilirler ancak
(bu da tam olmadı aslında, belki sadece yeni eklenen noktalar doğruya
değiyordur ne biliyoruz, sonuçta biz sadece ilk verilen kümenin
dışbükey olduğunu biliyoruz.) Doğru teğet olmadığından ufak bir doğru
parçası şeklin içinde kalır. İlk aldığımız iki nokta arasındaki doğru
parçası şimdi kümenin içindeki iki nokta arasındaki doğru parçası
oldu. Bu da kümenin aslının dışbükey olduğu varsayımına ters.