Re: [MD-sorular] Herşeyi küme olarak göstermenin yolu

OktayD asi.insan at gmail.com
4 Eyl 2006 Pzt 01:24:01 EEST

Merhaba Ali Bey,
Eğer sandığım şeyden bahsediyorsanız:

Gödel sayılandırması (Gödel numbering) diye bir şey var. Kurt Gödel eksiklik
teoremini (makaledeki 4. sav) kanıtlamak için ilk önce (1. sav)
matematikteki tüm biçimsel (formel) [ilksavlı (belit) ve çıkarım kurallı]
sistemlerin sayılar kuramına eşyapısal (isomorph) olduğunu
göstermiştir (hatırlatma:
"[Matematik tüm bilimlerin kraliçesi,] sayılar kuramı ise matematiğin
kraliçesidir" J.C.F. Gauss). Örneğin matematiksel mantığı, ya da kümeler
kuramını sayılar kuramı yardımıyla da inceleyebiliriz.

Gödel sayılandırması, matematiksel mantıktaki her simge için bir
sayıatamıştır (1 den 10 a kadar). Ardından Gödel, sıra belirtmesi
açısından
olduğunu sandığım bir şey yapıyor: her simgeyi önermede kaçıncı sıradaysa
(diyelim n), o simgenin sayısını n-inci asalın üssü şeklinde yazıp bunları
çarpım olarak yazıyor (Gödel sayısı). Böylece önermelerle doğal sayılar
arasında birebir bir eşleme yapmış oluyor. Her önermeye bir Gödel sayısı
düşer. Önermeler arasındaki işlemleri (çıkarım kuralları) aritmetik
işlemlerle sağlamış, toplam 20 simge için 1 den 20ye kadar... (bknz. "On
formally Undecidable Propostions of Principia Mathematica and Related
Systems" - Kurt Gödel, 1931; "Gödel Escher Bach"[*] - Douglas Hoffstadter).

Şimdi Gödel'in yaptığıyla tüm matematiği sayılarla ve aritmetikle ifade ve
icra edebildik. Bunu kümeler kuramına götürmek istiyoruz. Benim aklıma ilk
olarak ZFC geldi. ZFC ye göre her sayı bir kümeydi (bknz. "Develer ve
Eşekler"[**] - Ali Nesin, "The Set Theory Lectures" - Ali Nesin, "Set Theory
Lectures" - Wiliiam A. R. Weiss).

Bunu doğal sayılar için yazayım:
sıfır boşkümeye denk
0 = {},
n doğal sayısının ardılı (successor) kendisi ile sadece onu öğe olarak
içeren kümenin bileşimine denk
n' = n U {n}.

yani 1={0}, 2={0,1}, 3={0,1,2}, ...
yani her doğal sayı bir kümeymiş.

demin de Gödel sayılandırması sayesinde her önermeyi bir sayıya eşlemiştik,
şimdi de ZFC ile her sayıyı bir kümeye eşledik. Gödel tüm biçimsel
sistemleri sayı kuramına eşlemişti, ZFC de her sayıyı kümelere eşledi.
Dolayısıyla tüm biçimsel sistemler kümeler kuramına eşlendi.

Bu eşyapısallık, bize biçimsel olarak iki yapıdan birinin diğerinin yerine
kullanılabileceğini söylüyor. O halde hayırlı olsun...

[*]: Bu kitapta Gödel sayılandırmasının farklı bir versiyonu var. Her
simgeye 3 rakamlı bir "kod" veriyordu. Sonra elde edilen Gödel sayılarının
DNA kodonlarına sezgisel olarak eşbiçimli olduğunu gösteriyordu. Çok daha
ilginç şeyler vardı ayrıca. Kitabı tavsiye ederim.
[**]: Ali Nesin'in ilk okuduğum yazısıdır (büyük tesadüf). Çok sevmiştim.
Hala da severim. Bu kadar sade anlatılamazdı, matematikle alakası olmayan
arkadaşlarıma bile okuttuğum ender yazılardandır.

Saygı Sevgi ve Mantık...