[MD-sorular] Topoloji neden işe yarıyor?

Can Baskent canbaskent at yahoo.com
23 Eyl 2006 Cmt 21:01:01 EEST

bir iki noktaya dikkat cekmek istiyorum:
 topoloji taniminda gecen acik kumeleri tanimlamak
icin malum, "interior" (ya da closure) operatorune
ihtiyac var. bu interior operatoruný tanimlamak da
bizim elimizde. yani,
* kesisimin interioru, interior'larin kesisimine esit
olan,
* interiorun interioru, interior'a esit olan
* interior'in, ele aldigimiz nesneden kucuk olma
sartlarini tasiyan her operatorle interior algebra, ve
dolayisiyla bi topoloji tanimlamak mumkun..

aslinda ben topolojinin en sahane *uygulamasina*
mantikta rastladim.. orada da Tarski ve McKinsey'in
40'lardan kalma bir makalesinden gelme fikirlerle,
interior operatorunu, kipler mantigindaki Kutu (Box)
operatoruyle ozdeslestirmek, ve sonrasinda da
topolojik uzaylarin *mantigindan* soz etmek mumkun..
hatta, reel sayilarin, her "dense-in-itself" kumelerin
mantigi ilginc sonuclar veriyor.

fizikteki birebir uygulamalari tam bilmesem de, kabaca
manifold'lar ile ilgili bir seyler oldugunu
hatirliyorum.

diger bir deyisle, topolojiyi bir model olarak
aldigimizda, ufuk acici gelismelere varmak oldukca is
yaramis matematik/mantik tarihinde.

can