Re: [MD-sorular] Topoloji neden işe yarıyor?

OktayD oktayd at belgeci.com
23 Eyl 2006 Cmt 21:05:49 EEST

Merhaba,
Fizikte çok çeşitli matematiksel yapılar kullanılabilir. Analizden,
cebirden, topolojiden, geometriden, .... Genel görelilikte topoloji geçer...
Sanırım holonomi genel görelilikle çok yakından ilgili. Sonuçta genel
görelilik riemann manifoldlarına dayanıyor (aslında kuantumla çakıştığı
noktada tam olarak bu ;) ). Bunun dışında quantum topoloji diye bir şey var
(arxiv.org da arama yapabilirsiniz). Sicim kuramları ve Zar kuramı topoloji
konusunda sınır tanımıyorlar. Hatta fizikçiler artık bu kuramları fizik
kuramı değil de matematiksel esintiler olarak görüyorlar. Bu yüzden şu yapı
doğada yok diyemeyiz. Bu tamamen fizikçinin bakış açısına bağlıdır. Ona
bakarsanız enerji de doğada yok ancak dinamik enerji denilen matematiksl
yakıştırma üzerine kuruludur. Siz fiziksel olayı nasıl betimlemek
istiyorsanız o şekilde betimlersiniz.

Bu arada ben analiz için söylenilen şeyi anlamış değilim. Ölçü kuramını
duymuşsunuzdur, ben pek az şey biliyorum ama sanırım topoloji ve analizin
eli var. Bu kuram fizikte çok temel şeyler için gerekiyor. yine genel
görelilikte kuantumda ölçü kuramı geçiyor.

Bu sorduğunuz mantıklı elbette. Doğada olmadığını ne biliyoruz? Tüm doğayı
keşfetmedik, sadece şu günlük hayatta algıladığımız dünyada olmayabilirler,
ama kuantum kuramından sonra artık nelerin olup olmayacağı pek açık değil
gibi geliyor bana. Her şey fiziğin işine yarayabilir. Neden yaramasın ki?

Saygı Sevgi ve Mantık...