[MD-sorular] geometri sorusu

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
27 Eyl 2006 Çar 23:06:27 EEST

Bu sorudan sonra, geçenlerden beri aklımda olan bir şeyi söylemek
uygun olur sanırım. Belki de olmaz bilmiyorum.

Lise geometrisi hep sabit bir sistemde (şekiller düzlemde çakılı)
belirli sayısal değerleri bulmak üzerine odaklanmıştır, uzunluklar,
açılar, alanlar. Teorem de kanıtlanır elbette ama teoremler de hep
"bazı sayısal değerler verildiğinde başka sayısal değerler nasıl
bulunur" problemlerini çözme güdümlüdür. En azından benim lisem ve
gittiğim dershanede böyleydi.
Sayısal değer bulma amaçlı olmayan kanıtladığımız teoremler,
hatırladığım kadarıyla "bir üçgenin kenarortaylarının tek bir noktada
kesişmesi", "bir üçgenin açıortaylarının tek bir noktada kesişmesi"
teoremleriydi. Açıkçası bunlar da beni pek açmamıştı (üstelik bu iki
teoremi de sadece nümerik hesap sorularında çizdiğimiz şekiller doğru
olsun diye kullanmıştık.) Belki yine aynı tip problemlerde
kullanılması ya da öyle çok ilginç gelmemesi, ama muhtemelen
genelleştirilememesi, kısır kalması, düzlemin yapısı hakkında pek
fikir vermemesi bu teoremleri sıkıcı kılmıştı.
Lise sırasında biraz daha doğrudaş olmak, tek noktadan geçmek gibi
mesafe içermeyen önermeler kanıtlamak isterdim. Geometrinin, ve yine
öklid geometrisinin, bambaşka bir yüzünü gösterirdi bana, ve
tahminimce daha bir çok kişiye.