Re: [MD-sorular] lütfennn yardým....ödeve destek....araþtýrmaya destek

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
16 Nis 2007 Pzt 17:15:54 EEST

Bildigim kadariyla yazayim.

On 4/16/07, nezih onal <nezihonal at yahoo.com> wrote:

> 1.    trigonometri kavramını tanıtırken sarma fonksiyonunu birim çember
> üzerinde tanımlarız. Birim çember yerine 1 birimden farklı olan herhangi bir
> çember kullanabilir miyiz? niçin? bu durumda (cosx)kare + (sinx)kare = 1
> olur mu???

Sarma fonksiyonu denilen sey reel sayilarla acilar arasinda bir bagintiyi
gosterir diye hatirliyorum. Birebir degildir. Ornegin hem pi hem 3*pi, 180
derecelik aci ile eslesir. Ama her reel sayi bir ve bir tek aci ile eslesir.
Uygun tanimla, illa ki istiyorsak 1'den farkli yaricapli cemberler de
kullanilabilir. Isi zorlastirmak olur bu sanki. Cos ve sin tanimlarini
bildigimiz sekilde yapacaksak bahsettigin esitlik dogru olmalidir.

2.   sin(1) ifadesinden ne anlıyosunuz????

sin(1) deyince genelde f(x)=sin(x) fonksiyonunun x=1 icin goruntusu
anlasilir. Bu da 1 radyanlik acinin sinusune karsilik gelir.

3.   sin(pi) ifadesindeki pi=3,14... olarak bilinen sayı mıdır???

Evet.

4.   sinüs fonksiyonu birebir değildir.. Arcsinüs var mıdır????

Tanim kumesi reel sayilar oldugunda f(x)=sin(x) fonksiyonu birebir degildir.
Deger kumesine gore degisir ama orten de olmayabilir. Tersi alinabilsin diye
bu tanim kumesi degistirilir. Tersinin tanimli olmasi icin, konvansiyonel
olarak sin(x) fonksiyonu [-pi/2, pi/2] araligindan [-1,1] araligina
tanimlanir. Artik birebir ve orten oldugundan tersi alinabilir, bu ters
fonksiyonun ismine de arcsinus denir.

****herhangi birinin cev abını bilenler, yardımlarınızı bekliyorum..