[MD-sorular] Fare ve Peynir

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
19 Nis 2007 Per 02:19:44 EEST

Yapamadim gerci ama, bir noktaya getirdim. Cikisi olmayan bir yol mudur
bilmem ama... Belki bir devam eden cikar.

X, peynirin bulundugu oda numarasi olsun. K1, peyniri bulana kadar kac kez
ilk odaya girdigimizin sayisi olsun. K2 ve K3 de benzer sekilde kac kez
ikinci ve ucuncu odalara girdigimizin sayisi olsun. Olasiliklari Pr(.)
seklinde gosterelim.

Simdi, X=1 varsayalim. K1=1 olacak elbette. Peyniri bulana kadar gecen zaman
da T1=3*K2+4*K3+2 olacak. Fare 1. odayi sonuna kadar aradiktan sonra peyniri
bulacaksa tabii. (Ali bey, bunu hesaba katmis miydiniz? Yanit 12 dakika
olacak gibi bir hisse kapildim. Tamamen sezgisel.) Bu durumda,

Pr(K2=k, K3=l)=C(k+l,k)*(1/3)^(k+l+1)

olur. C(n,r)=n!/((n-r)!*r!) elbette. Simdi E[T1 | X=1]=E[3*K2+4*K3+2 | X=1]
degerini bulmamiz lazim. E[K2 | X=1]=E[K3 | X=1] oldugu belli. Yani
yukaridaki esitligin sag tarafini k ile carpip (ya da l ile, farketmez) k ve
l icin sifirdan sonsuza kadar toplamak lazim. Bunu beceremedim. Belki daha
kolay bir yolu da vardir tabii.

Becerseydik E[T1 | X=1]'in neye esit oldugunu bulacaktik. Benzer sekilde
peynirin diger odalarda oldugu varsayilip diger beklentiler de bulunur.
Sonra eger peynirin bastan her odada olma olasiligi esitse, bu bulunan
degerler toplanip 3'e bolunur.

Kerem