[MD-sorular] Fare sorusu MD'de

Barış Demir barisburcin at gmail.com
20 Nis 2007 Cum 23:06:41 EEST

Benim P(X) " peynir A dayken, farenin X odasina girip 1/3 olasilikla x + x1
sürede hikayeyi bitirme degeridir". Yani sizin x1 degeri, benim P(X) lerin
toplamidir.

Benim degerlerimde eksik kalan bir nokta var. Sizin buldugunuz gibi x2 ve x3
degerlerini de bulmam gerekiyordu. Yani peynirin B de ve C de oldugu
durumlari da bulup, daha sonra her bir degerin olasiligi 1/3 olacagi icin
bunlari toplamam gerekiyordu. Ama her bir xi ayni cikacagi icin bu detayi
cok önemsemedim, önemsemeliydim!

Cözümümüm dediginiz gibi MD deki cözümle benzerligi cok fazla. Siz daha
aciklayici bir sekilde cözmüssünüz.

Benzer bir soruyu yabanci bir kaynakta görmüs ve cözmüstüm;

Küplük gezegeninde küp çiçekleri yetişirmiş. Resimdeki gibi.

cubecreaturesrt7.gif

Her küp çiçeğinin üzerinde de küp yaratıkları yaşarmış. Bu yaratıklar küpün
A köşesinde doğar ve hayatı boyunca bu küpün kenar ayrıtları üzerinde
gezerek geçermiş. Bir köşeden diğer bir köşeye gitme süresi tam 1 yıl
sürüyormuş. B köşesine geldikleri anda ise ölüyorlarmış. Sonuç olarak bir
küp yaratığının en az yaşam süresi 3 yıl sürüyormuş.

Buna göre küp yaratığının ortalama yaşam süresi kaç yıldır?
(Not: Küp yaratığı herhangi bir köşeye varır varmaz yön değiştiriyor ve
istediği yöne gidebiliyor.)

Bu da benzer bir mantikla cözülüyor.