RE: [MD-sorular] Tekrarlý kombinasyon ???

Barış Demir barisburcin at gmail.com
21 Nis 2007 Cmt 00:17:32 EEST

Tekrarli kombinasyon konusu vardir. (Combinations with Repetitions)

n farkli nesnenin r tanesinin tekrarli secimine tekrarli kombinasyon denir. C(n+r-1,r) olarak deger alir.

Örnegin; 7 kisi bir restauranta girip 4 cesit yemekten herbiri sadece bir tane secsin. Kac farkli yemek secimi yapilabilir?

Yemekleri a,b,c ve d olarak gösterirsek; temsilen bir kac secimi gösterelim:

1. a,a,b,b,c,c,d                 1. xx|xx|xx|x
2. a,a,a,a,b,c,d                 2. xxxx|x|x|x
3. a,a,a,a,a,a,d                 3. xxxxxx|||x
4. b,c,c,d,d,d,d                 4. |x|xx|xxxx
5. c,c,c,c,c,d,d                 5. ||xxxxx|xx

Kisilerin hangi yemekleri yediklerinin önemi yok, cünkü sorumuz kac farkli yemek secimi yapilacagini soruyor, kimin ne yedigini degil. Bu nedenle a,b,c ve d lerin siralamalari önemli degil. Soldaki birinci | sembolün solundaki x ler a lari, ikinci | sembolünün solundaki x ler b leri, ücüncü | sembolünün solundaki x ler c leri ve dördüncü | sembolünün solundaki x ler de d leri ifade ediyor. Bu ayraclar sayesinde kac tane a, kac tane b, kac tane c ve kac tane d secildigini anlamis oluyoruz. Dikkat edilirse, soldaki a,b,c,d dizilimlerinin sayisi ile, sağdaki xxxxxxx||| sembollerinin dizilimlerinin sayisi arasinda birebir bir esleme söz konusudur. Bu nedenle cevabimiz 7 tane x ve 3 tane | sembollerinden olusan 11 sembolün dizilim sayisina esittir. Yani 11!/(7!.3!) = C(11,3) dur. İste tekrarli kombinasyon budur.

Bu örnekte 7 tane x in (7 kisinin) secim sayisi icin, 3 tane | sembolünün de 3+1 = 4 cesit yemegi ayirmak icin kullanildigini görüyoruz.

Bu konuyla ilgili birkac örnek:

1) a+b+c+d = 10 esitligini saglayan kac tane (a,b,c,d) dogal sayi dörtlüsü vardir?

1. 3,4,1,2                          1. 111|1111|1|11
2. 0,0,8,2                          2. ||11111111|11

Cevap: C(13,3)

2) a+b+c+d = 10 esitligini saglayan kac tane (a,b,c,d) pozitif tamsayi dörtlüsü vardir?

Bu soruda her bir sayi yukardaki sorunun cözümünde verilen soldaki temsili sembollerde, en az 1 tane 1 degeri almak zorundadir. Bu nedenle sayilarimizin her birine bir tane 1,
x+1=a, y+1=b, z+1=c  ve p+1=d olmak üzere, x+y+z+p = 6 esitligini saglayan (x,y,z,p) dogal sayi dörtlüsü sorusunun cevabini bulmak yeterlidir. Bu da C(9,3) olur.

Fakat sizin bahsettiginiz a,a,b,b,b,c,c,d,d,d,d,d,e,e,e,e harfli soru icin bu konuyu kullanmak gerektigini sanmiyorum.