[MD-sorular] devre sorusu(*)

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
28 Nis 2007 Cmt 22:51:34 EEST

v(x)'i ve p(x)'i bulmak kolay degil. Ama soyle dusunebiliriz:

Noktalari matrismis gibi dusunup v(x) yerine v(i,j) diyelim. Birisi satir
numarasi digeri sutun numarasi olsun. Su esitlik dogrudur:

4*v(i, j)=v(i+1, j)+v(i-1, j)+v(i, j-1)+v(i, j+1)

Devredeki iletkenlerin ozelligi ayniysa tabi.

Devreyi bir cizge gibi dusunursek, (i,j) noktasina bagli cizgiler bir
"cutset" olusturur. Bunlardan gecen toplam akimin 0 olmasi gerek. Denklemi
yazarsak yukarida yazdigim denklemi buluruz. Yani daha dogrusu her noktadaki
voltaj, bagli noktalardaki voltaj degerlerinin aritmetik ortalamasidir. B
noktasi ve A'daki noktalar haric. Tabi her nokta icin oradaki carpan 4
olmayacak, kac nokta bagliysa o kadar olacak.

Simdi (1) deki soruya gelelim. Bu duzenek bir Markov zinciri (Markov chain)
gosterir. Bu kisimdan tam emin degilim ama, B ve A'daki noktalar disindaki
noktalar icin ayni esitligi p(i, j) kullanarak da yazabiliriz. Tabii yine 4
carpi yazmak yerine kac noktaya bagliysa o sayiyi yazacagiz kenardaki
noktalar icin.

Bu denklemlere Chapman-Kolmogorov denklemleri denir. Emin olmadigim kisim
su: bu denklemlerin bir Markov zincirinde gecerli olmalari icin bazi
kosullarin saglanmis olmasi gerek. O kosullar burada saglanmis mi onu
bilmiyorum. Tam da hatirlamiyorum, arastirmak gerek.

Yani emin olmamakla beraber p(x)=v(x) diyorum. Bir arastirmak isteyen
cikabilir diye yazdim.

Kerem