[MD-sorular] mrb

barış uğurcan barisevren19 at yahoo.com
2 Ara 2007 Paz 17:05:01 EET

mrb,

benim aklima su geldi:

ekonomide azalan verim yasasi diye bir kavram var (law of diminishing returns). Bu yasaya gore mesela eger bir ekmek firinindaki calisanlarin sayisini surekli olarak artirirsak (diger production inputlar (Turkcesini tam bilmedigimden atmak istemedim) sabit olmak uzere) uretim belli bir sure sonra azalmaya baslar. siz de bu sekilde bir ekmek firini alip calisan sayisina bagli uretimini (0,0) dan gecen bir parabolle modelleyebilirsiniz. Boylece denklemin diger koku artik uretimin teorik olarak durdugu nokta olur. Parabolun turevi marjinal uretimi verir. Tepe noktasindaki x degeri de bize encok uretim yaptigimiz eleman sayisini verir.

veya da: oyun teorisiyle ilgili birseyler yapabilirsiniz. Mesela Nash dengesi guzel bir fikir olabilir. bunun icin sunu yapmaniz gerekiyor:

--iki kisi (veya sirket) alalim
--bunlarin bir oyun oynadigini (veya rekabet ettigini) dusunelim.
--herbirisi icin kazanc fonksiyonu olusturalim. kazanc fonksiyonu ben x hamlesini yaptigimda  siz de  y hamlesini  yaptiginizda benim kazancimi gosterir: buna f1(x,y) diyelim. (tabii ikinci kisi (agent) icinde bir f2(x,y) fonksiyonu tanimlayacagiz.

--simdi  birazcik optimizasyon yapiyoruz:   Nash dengesi  hamle yaparken  su kurala  uydugumuzu  soyluyor:  kisi  her zaman  oyle  bir  x  secerki  karsi  taraf  buna  karsilik  bir  y(x)  sectiginde  f1(x,y(x))  maksimium  olur.  iste bunu  her iki  agent icin yaptigimizda  ortak cozum pazar dengesini  verir. tabii fonksiyonlari oyle bir seceriz ki optimizasyon yaparken (turevi sifira esitleyince) 2. dereceden kok bulmak gerekir...ve hatta pazar dengesini bulurken...

baris

pýnar pýnar <pinar06-06 at hotmail.com> wrote: ben pýnar kaya üniversitede okuyorum. dönem ödevimi yapamýyorum. ödevim 2.
dereceden bir bilinmeyenli bir denklemin kök katsayý iliþkisini güncel
hayata dayandýrarak modelleme yapmak.
yardýmcý olursanýz çok sevinirim

Windows Live Messenger'ýn en son sürümünü ÞÝMDÝ indir!
http://get.live.com/tr-tr/messenger/overview

MD-sorular e-posta listesi
sorular at matematikdunyasi.org