Re: [MD-sorular] Bir matematikçi siyaset yapmalı mı?

Ali ilik aliilik at gmail.com
22 Oca 2007 Pzt 01:26:45 EET

Listeye siz yollamışsınız. İki kişi de özel mail atmış.

Sadece özel maillerden birisi biraz tatmin etti.

"Canım, kim olursa olsun topluma duyarsız kalınamaz." klişesi değil
aradığım.

"Odaya kapanma" konusunda eleştiriler geldi.

Odaya kapanarak, toplumsal olaylara bir çözüm arıyoruzdur belki...

Söz konusu denge nasıl sağlanmalı?

"İşiniz neyse onu yapmak ve toplumla ilişki" bağlamında...

Bir matematikçi topluma duyarsız kalmak istemiyorsa, nasıl bir yol izlemeli?

Mesela, topluma matematiği sevdirme yolunda çalışırken, bunu toplumun
"içinde" olarak mı yapmalı? Yoksa odasına kapanarak, öyle konsantre olarak,
mı matematiği sevdirme yollarını aramalı? Odasına kapanarak, yıllar sonra,
çok iyi br projeyle ortaya çıkabilir.

Bu, matematikçinin içinde bulunduğu topluma göre değişir aslında.

"Hangi ülke vatandaşıysa, ya da hangi ülkeye ait hissediyorsa kendini, ya da
dünya vatandaşı olarak görüyorsa kendini, ne bileyim, yani en aktif
olabileceği topluluğun matematik anlamında en acil ihtiyaçları neyse ona
göre hareket etmeli" türünden bir yaklaşımı bir çözüm yolu olarak
düşünebilir miyiz?

Mesela, Türkiye'de bir matematik dergisi ihtiyacı vardı. MD ile bu ihtiyaç
giderilmeye çalışılıyor. Gayet de başarılı şu ana kadar.

Ama, mesela, matematik dergisi ihtiyacı olmayan bir ülke, toplum düşünelim.
Bir kaç tane ve kaliteli dergi olan bir toplum olsun.

O toplumdaki insanların matematiği sevmek gibi bir dertleri olmasın ancak
matematikte başarılı olma gibi bir sıkıntıları olsun.

O zaman matematikçi, "matematikte başarılı bir toplum" için harcayacamak
isteyecektir kendini. "Toplum için matematik" düşüncesini benimseyen
matematikçi modelinden söz ediyorum tabii.

Burada, "Sanat sanat için mi toplum için mi (dir) (yapılmalıdır)?" klişesi
gündeme geliyor.

"Matematik, matematik için mi toplum için mi?" özeline indirgeyebiliriz bu
metaforu.

Matematik belkide, matematik için yapılsa bile, toplum için de yapılıyordur.

Yani matematik (sanat) için olma ile toplum için olma kümeleri ayrık
değillerdir belki.

M= {Matematik, matematik içindir.}
T={Matematik toplum içindir.}

M arakesit T boş mudur?