Re: [MD-sorular] Bir matematikçi siyaset yapmalı mı?

*** güler *** guleryy at gmail.com
23 Oca 2007 Sal 21:58:29 EET

 Merhaba Ali bey,

yazıma göstermiş olduğunuz ilgiden dolayı teşekkür ederim. siyasetçi ile
matematik arasındaki bağlantı konusunda haklısınız.
tabii ki " siyasetçi matematikten anlamak zorunda değil" ama "matematikten
anlayan bir siyasetçinin mantıksız kararlar almayacağını, olayları farklı
 yönleriyle incelebileceğini ve aldığı kararlarda daha tutarlı olacağını "
düşünüyorum. sanırım bu konuda benzer düşünceleri paylaşıyoruz.

"Bir matematikçi siyaset yapabilir, bu kişinin kendi tercihidir " derken
benim demek istediğim;

matematik ile siyaseti birlikte götürebilir demiyorum, ikisinden birini
seçmelidir. Siyaseti seçtiği durumda o kişinin yeni kimliği artık
"matematikçi" değil  "siyasetçi"  olur. matematik yeteneğini siyasi alanda
ilerlemek için kullanır ki böylesinin toplumun ilerlemesi için daha faydalı
olacağına inanıyorum.

Bu yazdıklarımdan "siyasetçi mutlaka matematikçi olmalıdır" diye
anlaşılmasın. herkes isterse siyasetçi olabilir. kişinin mesleği sosyoloji,
tarih, edebiyat, matematik,fizik, astronomi vs olması farketmez.
mesleği ne olursa olsun eğer siyasete giriyorsa "matematiksel düşünce
sistemi" ne yeter derecede sahip olması gerektiğini düşünüyorum..:)

Diğer dikkatimi çeken bir sorunuz:

 *"Bir matematikçi, çalışmalarını ne ölçüde diğer matematikçilerle
paylaşmalı?"*

bununla ilgili görüşümü yazmak için yine sizin yeni tanımladığınız M ile T
kümelerini kullanmak istiyorum.

M = { Matematik | Matematik için yapılan matematik.}
T  = { Matematik | Toplum için yapılan matematik. }

Bana göre; "matematik için yapılan matematik" ile "toplum için yapılan
matematik" bazı noktalarda birbirinden kesin bir çizgiyle ayrılır. ancak
bazı noktalarda da birbirinden ayrılmaz bir bütündür.

Bir matematikçi olarak her önümüze gelene " türev, integral vb." anlatmaya
kalkmıyoruz.
sanırım bu durum oldukça komik olurdu..:)

siz de yazınız da çok güzel ifade etmişsiniz :

*"Başka alanları da vardır matematiğin, sosyolojik, toplumsal vs olayları
analiz etmede kullanılan."*
**
çok doğru. matematiği sadece rakamlardan ve acayip sembollerden oluşan bir
bilim olarak düşünmemek lazım. toplumsal olayların analizi, neden-sonuç
ilişkilerinin vsyorumlanmasında matematiği kullanırız.

Bence*    "matematik hayattır"*
**
ister maddi, ister manevi yönden düşünelim matematik aslında her yerde var.
Matematik sevilsin yada sevilmesin (bazıları için)  ondan asla kaçamayız.

şunu da belirtmek istiyorum ki bence bir matematikçi " sadece matematik"
yapmamalı. fırsat buldukça toplumsal içerikli kitap, gazete, dergi vb
okuyarak kendini geliştirmeye gayret etmelidir.

Son olarak bir şeyden daha bahsetmek istiyorum. yazınızda demişsiniz ki;

 *"Perelman, 8 yıl odasına kapanacağına, 4 yıl kapanıp çalışmalarını daha
sık aralıklarla paylaşmış/açıklamış olsaydı, Poincaré Sanısı daha mı çabuk
çözülürdü?"*
**
**
Perelman 8 yıl içinde sanırım eş-dost çevresiyle zaman zaman bazı
diyaloglara girmiştir. İnsanlarla diyalog halinde olmak "gizli
düşüncelerimizi" onları her gördüğümüzde anlatmamız anlamına gelmez.
bu konuda size hak veriyorum "her planımızı" ya da "attığımız her adımı"
özellikle bilimsel bir çevrede açıklamanın doğru olacağını sanmıyorum.

selamlarımla
iyi çalışmalar diliyorum

Güler