[MD-sorular] yine oss

ali nesin anesin at bilgi.edu.tr
19 Haz 2007 Sal 16:31:31 EEST

Gercekten tuhaf bir soru.

Yaniti bulmak kolay ama galiba oyle bir fonksiyon yok!

Bu arada: f(x+y) = f(x) + f(y) + xy denklemini f(x) = x^2/2 fonksiyonu
sagliyor ama sonraki kosul bu fonksiyon tarafindan saglanmiyor.

Once yaniti bulalim (!):

f(0) = f(0 + 0) = f(0) + f(0) + 0'dan f(0) = 0 cikar.

Dolayisiyla,

 lim f(h)/h = 3
h --> 0
esitligi tam tamina f '(0) = 3 demektir.

y'yi sabit tutup f(x+y) = f(x) + f(y) + xy denklemini x'e gore turevlersek,

f '(x+y) = f '(x) + y buluruz.

Burada x = 0, y = 1 alirsak da f '(1) = 3 + 1 = 4 bulunur.

Simdi de boyle bir fonksiyonun olamayacagini kanitlayayim!

Yukarda f '(x+y) = f '(x) + y bulmustuk. Bu her x ve y icin dogru. x'le
y'nin yerini degistirirsek, f '(x+y) = f '(y) + x buluruz.

Demek ki f '(x) + y = f '(y) + x. Burada y = 0 yapalim: f '(x) = 3 + x
buluruz. Integralini alirsak, bir c sabiti icin,

f(x) = x^2 + 3x + c cikar. Simdi f(x+y) = f(x) + f(y) + xy denklemine
bakalim. Bu fonksiyon bu denklemi saglamiyor, c ne olursa olsun...

Belki de ben bir yerde yanlis yaptim.

Simdi eger yanlisim yoksa bu soru iptal olmali. Olmayan bir fonksiyonun
turevini soramazlar!

Ali

  _____