[MD-sorular] Matematik Egitimi ve Egitimcilerimiz

=?utf-8?q?ihsan=20y=FFfffffccel?= ihsan_einstein at yahoo.com
20 Haz 2007 Çar 21:48:43 EEST

Oss sinavindaki bir soru 'gorucuye' cikarilmisken bende dusuncelerimi aktarmak istiyorum:

  Oncelikle matematik egitiminde bazi durumlari kabul etmemiz gerekmektedir.
  evet sorun nerede?.. Ä°lkogretim ikinci kademede sorunlar zinciri kendini gostermeye basliyor. ilkogretim ikinci kademesinde ogrenciye surekli bilgi ve formul yuklemesi yapiliyor. (sorgulama yok!)

  M.E.B. davranisci egitim anlayisindan yapilandirmaci egitim modeline gecilmesi iyi bir gelisme. Etkinliklere dayali ve performans odevi ve proje calismalari ile ogrenci dusunmeye sevk ediliyor.Bu gorunen yuzu!.

  Dun bir kitap elime gecmisti. 'Ulusal Fizik Olimpiyatlarinda Cikmis Sorular ve Cozumleri(Tubitak)'. Bu kitabin hazirlanmasinda cok emegi gecen Rafet Kamer Bey de kitabin onsozunde bazi sorunlardan ve cozum onerilerinden bahsetmisti.(konu:olimpiyat calismalari)
  Ulusal yarismalar bazi okullarin ve ogretmenlerle sinirli kalmamasi gerektiginden bahsediyordu. Ulkemizde 500,000 egitimcinin oldugu bir yerde bu calismalarla ugrasmak bir luks degil bir mecburiyet olmasini ozellikle vurguluyordu. Olimpiyatlarda nereden cikti diyebilirsiniz!
  'Olimpiyat egitimine varana kadar daha buyuk sorunlar var?' denebilir.
  Surekli sorgulaniyor. Oss de sorun var! Ogretmenler yeterli kritelerde degil!Ogretim uyeleri kendilerini yenilemiyor! ...!

  Oncelikle bu ulkede herkes 'oncelikli olarak' kendi isini yapmasi gerekmektedir.
  'Bu da ne demek?'
  Ogrenciler 'sıfır' cektiginde ogretmenler; egitim fakulteleri; ogretim uyeleri... zincir halkasi devam ediyor. Oncelikle tek bir yerde sorun yok parca parca sorunlar 'zincirleme sorunlari' beraberinde getiriyor.

  ''MD dergisinin satisi artmali'' elbette... Bunu en cok isteyenlerden birisi de benim.Fakat bir okul dusunun, ogretmenin boyle bir dergiden haberi yok! Pekii ogrencisinin takip etmesi mucize olmaz mi?.. Once bazi hedef kitlelere ulasilmasi gerek!.

   Onumuzdeki 30 yıl sonrasinin Milli Egitim Bakani veya Yok baskani veya ... bakani simdiki lise ogrencileri arasindadir. Bunlari cikarmaktan ziyade yesertip daha farkli bir model olusturmaksa ogretmenlerimize dusmektedir.
  Bir ogretmenin ideali 100, 000 kisi yetistirmektir, kimininse 1 tane Maliye Bakani yetistirmektir. (Bunu tartismiyor, saygi duyuyorum)

  Simdi baska bir soru:

  Ogretmenin iyi bir alan bilgisine sahip olmasi yeterli mi? Ne yazikki yeterli degildir. Bir ogretmenin rehberlik yonude en az alan bilgisi kadar saglam olmalidir. Ogrencisinin merak duygusunu tatmin etmelidir veya ettirici ortamlara yoneltmelidir.

  ' Oss de sayisal 2. kismda x.soru hatalidir!' Elbette hatali olabilir yada olmayabilir. Asil mesela Oss hazirlik kitaplarinda yapilan onlarca hata! Bunlari irdeledigimizde osym soru hazirlayanlarinin de hata yapmalari kacinilmaz gorunmektedir.
  Su an oss konu anlatimli kitaplarinda hic mi hata yok! Elbette var.Mesela...

  * 'Aci' kavraminin tanimindaki sikintilar

  * Rasyonel kesir' ve 'basit kesir' li sorularin hazirlanmasinda yapilan bariz yanlislar

  * Paralelkenarı tanimlarken yapilan hatalar,
  *Rasyonel sayı ve kesirli sayi kavramlarinda yapilan hatalar
  *Faktoriyel kavraminda yapilan hatalar
  *Ucgenin taniminda yapilan hatalar
  *ilerki matematikte 'L Hopital kuralinin uygulanmasinda yapilan hatalar

  Yani cuvaldizi oncelikle kendimize batirmamiz gerekmektedir. Pekii bir soru bankasi hangi amacla cikarilir? Ä°ste zaten en buyuk sorunlardan bir tanesi de amaclarin farklilik arz etmesidir. Yani sadece soru bankasi veya kitap cikardim diye kitap cikarmanin bu ulkeye zarari daha fazladir.

  'Pekii bunca sorunlari siralamak kolay ama cozum onerisi neden sunmuyorsun'

  Matematik egitiminde herkes elini vicdanina koyup ben ne yapabilirim diyebilmelidir. Cunku bu ask, bu sevk lise yıllarinda kazandirilamaz daha erken, daha da erken caglarda, ilkokul siralarina kadar inmektedir.

  Hic unutmuyorum... İlkokul 1.sinifinda ogretmen beni tahtaya cikarmisti ve toplama islemini yapmami istemisti. Bende yapamadim ve ogertmen azarladi ve siniftaki herkes bana gulmustu.Bu 7 yasindaki bir cocuk icin cok sey ifade ediyordu! Su ana kadar ki ogrenim hayatimda ilk defa matematigim karneme 'orta' dusmustu.Cok utanmıstim o zamanlar... İlkokul 4.sinifa geldigimde sinif ogretmenim degismisti. Ve birgun bir yas problemi sordu ve yanimdaki arkadasim soruyu 'kutucuklar' yardimiyle cozmustu.Bana anlatmasini soyledim ve o soruya yaptigi cozumu bana anlatti. ertesi gun ogretmenimiz yine benzer bir problem sormustu ve ilk defa 4 senedir sinifta en once coen kisi bendim!..
  Ogretmenim yanima geldi ve kucuk bir surtunme hareketi yapmisti, yani basimi oksamisti. Bir de tahtaya cikartip sinifin huzurunda alkislatmisti. Daha dun gibi hatirliyorum. Benim matematige asik oldugum seneler ilkokul 5 siniflardi...:-)
  [dipsiz bir kuyuya dalis gerceklestirdik ve hala da h->sonsuz derinlikte kuyuya dusmeye devam ediyoruz.Bu sehirde cikis yok tabii :-)]

  Ä°ste egitim sistemimizde ogretmenlerin bir bas oksamasi bile bir kisinin hayatini degistirmesine neden olabilmektedir.

  Bu meslegi heyecanimizi katarak icra edelim, sevelim, arastiralim, okuyalim, sorgulayalim kısaca bu dersi siniflarda 'ocu' olarak gostermeyelim. Ne dersiniz :-)

  ihsan

  Not: Biraz uzun oldu galiba...

Yahoo! kullaniyor musunuz?
Istenmeyen postadan biktiniz mi? Istenmeyen postadan en iyi korunma Yahoo! Posta'da
http://tr.mail.yahoo.com