[MD-sorular] ilginc bir soru

ali nesin anesin at bilgi.edu.tr
22 Haz 2007 Cum 16:43:32 EEST

Sayilabilir bir X kumesi ustune esit dagilmis bir olasilik olcumu olamaz.
Cunku o zaman her noktanin olasiligi 0'dir ve olasilik olcumunun
aksiyomlarina gore, eger saylabilir sonsuzluktaki X_i altkumeleri ikiser
ikiser ayriksa o zaman,

olasilik ( U_{i in N} X_i ) = Toplam_{i in N} olasilik(X_i)

olmalidir. Eger X sayilabilirse, bu aksiyomdan, olasilik (X) = 0 cikar (1
cikmasi gerekirken).

Dolayisiyla dogal sayilarda da esit dagilmis bir olasilik olcumu olamaz.
Bunun yerine "counting measure" denen bir sey kullanilir. O da sudur:

Olcum (X) = limit_{n sonsuza giderken} IX kesisim {0, 1, ...., n-1}I/n.

Bu tanimla cift sayi secme "olasiligi" ½'dir.

Senin verdigin "olasilik" bir baska olcume gore olasilik.

"Su olayin olasiligi nedir?" sorusu soruldugunda, ilk dusunmeniz gereken
hangi olasilik tanimina gore sonucun istendigi.

Al sana bir baska "olasilik" tanimi:

Olcum{n} = 1/2^{n+1}.

Olcum X = Toplam_{n in X} Olcum{n}ç

Burada 0 secme olasiligi ½. 1 secme olasiligi ¼ vs.

Cift secme olasiligini hesapla.

Ali

  _____