[MD-sorular] Zaman ve Matematik

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
23 Haz 2007 Cmt 15:05:08 EEST

Uzaklığın tanımı zamana bağlı olarak değişmiyor. Kaç yıldır aynı tanım
kullanılıyor.

Ancak sizin dediğiniz yakınsamanın tanımında zamanın hiç işin içine
girmemesi muhtemelen. Oysa hissettiğimiz yakınsamada zaman var. Zaman
geçtikçe... diyoruz. Matematikte ise en fazla "belli bir göstergeçten
sonra" diyoruz.

Bence bu bizim hareketi düşünüşümüz hakkında önemli bir şey söylüyor.
Biz hareketi sürekli bir olgu olarak değil de ayrık bir şey olarak
algılıyoruz.

Yani bir nesnenin a'dan b'ye gidişini tamamen kavramak yerine (ne
demekse bu); nesnenin a ile b arasındaki belirli mihenk taşlarını
(checkpoint) geçmesi olarak kavrıyoruz hareketi. (b - epsilonu geçmesi
mesela).

Bu dediğim aklımızın en fazla sayılabilir sonsuza yettiği varsayımıyla
açıklanabilir belki. Belki başka bir şeyler de vardır, böyle
düşünmemizin ardında.
Ya da belki hepsi benim hüsn-ü kuruntumdur, mihenk taşına bağlı bir
hareket kavrayışımız yoktur.