[MD-sorular] Zaman ve Matematik

Ali İlik aliilik at gmail.com
23 Haz 2007 Cmt 22:31:23 EEST

B sisteminin A'ya göre hızı sabit ve sıfırdan farklı olsun.

A'daki bir gözlemci, A'daki bir çubuğun boyunu ölçsün ve L bulsun.

B'deki bir gözlemci A'daki çubuğun boyunu ölçerse L bulmayabilir. Başka bir
şey bulabilir.

Demek ki iki nokta arasındaki uzaklık, hangi inertial reference frame'den
ölçüm yaptığınıza bağlıdır.

Kabaca, hareket halindeyseniz, baktığınız nesnenin boyu size "olduğundan"
küçük görünecektir.

Ama bunu farkedebilmeniz için, ışık hızına çok yakın hızlarda hareket ediyor
olmanız lazım.

Eğer ışık hızında hareket ediyorsanız, durgun sistemden size bakan biri
sizi neredeyse nokta şeklinde görür.

Evet, metrik uzaydaki mesafe fonksiyonundan bahsediyoruz.

Sizin bulunduğunuz (durgun) referans sistemindeyse ölçeceğiniz uzaklığın iki
ucu, o zaman bildiğimiz d(x, y) dir yanıt.

Yok eğer, siz başka bir yerde, başka bir referans sistemindeyseniz, yine
metrikten bahsediyoruz ama artık d(x ,y) görmeyeceksiniz, d'
(x', y') göreceksiniz.

Buna length contraction denir ve basit bir pisagor bağıntısından başka bir
şey değildir.

Özel görelilikte Einstein'in fikirlerinin temeli o müthiş pisagor
üçgenidir. En sonda link vereceğim.

Time dilationu -buradan göreli zamana kapı açılır- anladıktan sonra length
contractionu anlamak çocuk oyuncağı. Çünkü bir bölme işlemi...

Buraya yazmayayım, link veriyorum çok güzel bir şekilde açıklıyor bu çok
basit pisagor bağıntısını: Görelilik teorisini temelidir, canıdır, özüdür bu
pisagor bağıntısı. Neredeyse tüm fikirler buradan, bu dahiyane düşünmeden
çıkmıştır. Fizik bölümlerinde, modern fizik ya da vb derslerde 3-4 haftada
anlatılır genel görelilik teorisi. Çok zevklidir, su gibi gelir geçer. Ama
detayları ve derin sonuçları üzerine düşünmek, akıl sağlığına biraz zararlı
olabilir. Ya da olmayabilir...

Herşey şurda: http://physics.ucr.edu/~wudka/Physics7/Notes_www/img211.gif

http://physics.ucr.edu/~wudka/Physics7/Notes_www/node78.html#fig:f5

http://physics.ucr.edu/~wudka/Physics7/Notes_www/node79.html

Kerem Altun'un sorusu vardı:  "Bir de, reference frame'lerle fonksiyonlarin
tanim kumelerinin ilgisi var mi gercekten?"

E haliyle... Var tabii... Neden var, çünkü sizin 2.98 diye gördüğünüz nokta,
bir başka frame'e göre 3 olabilir.

Ki bunlar çok net olarak hesaplanır hareketli frame'nin hızı bilinirse.
Length contraction formülleriyle hesaplanır.

"A'daki bir fonksiyonun limiti derken neyi kastediyoruz?"

"A frame'indeki bir fonksiyonun limiti" anlamsız bir ifadedir. Hangi
frame'den ölçüm yaptığınızı belirtmeniz lazım.

A'dan yapıyorsanız ölçümü, "bildiğimiz" limittir.

A'da belirli bir noktada 2.98'e yakınsayan bir fonksiyon, B'den ölçüm
yapıldığında 3'e yakınsayabilir. Çünkü B'den bakıldığında 2.98 noktası
uzamıştır da ondan...

Yani, "lim_{x->3} (x-1)/[(x-1)(x+1)]=?" anlamsız bir sorudur. Her zaman 1/4
etmez. [Nereden, hangi referans sisteminden ölçüyorsun? Fonksiyonla aynı
frame'de mi yaşıyorsun?]

Ali

23.06.2007 tarihinde E. Mehmet Kıral <luzumi at gmail.com> yazmış: