[MD-sorular] selamlar

Ali İlik aliilik at gmail.com
25 Haz 2007 Pzt 20:57:26 EEST

1'den büyük her (tam) sayı ya asaldır, ya da asalların çarpımı olarak
yazılabilir.

1 asal olsaydı, bir sayının asalların çarpımı olarak tek bir şekilde ifade
edilebilmesi sekteye uğrardı.

Yani, 7'ye asal diyoruz. Ama 1 asalsa, 7=1.7 eşitliğine bakarsak:

7 sayısı iki asalın (1 ve 7) çarpımı olarak yazılabiliyor, demek ki 7 asal
değil. Çelişki. (7'ye asal dedik, o yüzden çelişki.) Demek ki 1 asal değil.

Yok eğer 7=1.7 eşitliğini çelişki olarak görmeyeceksek, o zaman 1 asal
olmalı (ki eskiden asal kabul edilirdi). Ama o biraz fuzuli işleme giriyor.
Yani, 1'i asal kabul etmemek, en azından işlem kolaylığı açısından daha
kullanışlı. Başka nedenleri varsa bilmiyorum.

Ahmet Sonkur, asallarla ilgili meraklarımız ve geceleri arasıra bazı şeyleri
kanıtlama uğraşlarımız daha çok okumazsak sınırlı kalacak. Hep fantazi
kalacak. Zaman geçtikçe, bu tarz sevdaların gerçekleşmesinin bugünkü lise
bilgisiyle/sınırlı başka birtakım bilgilerle yapılmasının çok zor olduğu
hissiyatım daha da güçleniyor.

Belki henüz erken, bilmiyorum, ama Sieve teorisini anlamaya çalışıyorum.
Temelini en kısa zamanda okumam lazım. Şu an not indiriyorum, yarın çıktı
almaya çalışacağım.

Yoksa, 2n'in (tüm!) parçalanışlarını düşünüp, "2n=a+b olsun. Farzedelim ki
ne a ne b asal olsun. Şöyle bir çelişki buluruz:..." ya da "Suppose that
there exist at least one couple of primes (a, b) such that 2n=a+b for all
2n>=4. Then 2n+2 can also be written as the sum of two primes because..."

deyip hiç bir teknik bilmeden olmayacak bu işler, 3 noktaların yerini hiçbir
zaman dolduramayacağız.

Kaldı ki, şu inat işkence dolu bir hayata malolabilir: "Zevkli olmayabilir
ama çözeceğim. Ben çözeceğim."

O yüzden, en azından teknik öğrensek iyi ederiz arkadaşım. (Burada
kullandığım biz kelimesi, malum soruları çözme uğraşındaki tüm amatörler,
profesyonelleşme yolunda az-çok çabalayan amatörlerdir.)

Daha çok öğrendikçe, ve nasıl öğrenileceğini daha iyi öğrendikçe, o bunalım
dönemleri yerini matematiğe karşı acizliğe bırakıyor. (En azından bana öyle
oluyor.) Ama daha da çok öğrendikçe soruları ve teknikleri, onları
tükettikçe, yine bunalım dönemi başlar sanırım. Yeni bir teknik bulununca da
tekrar rahatlama ve o tekniği uygulamaya çalışma dönemi.

Eğer merak, çalışmadan çok fazlaysa o zaman bunalım olabiliyor. Hem merak
ediyorsun, hem de çalışmıyorsun; öğrenmiyorsun. O zaman sıyırabilirsin.
Çalışman lazım. Merak ediyorsun, çalışıyorsun, olmuyor. O zaman sabırlı
olacaksın.

Listeye yolladığın son mesaj için çok teşekkür ederim. Çok mantıklı ve
eğlenceliydi. Matematiği sevdiğinin farkındayım. Dinlenmeye vurgu yaptığın
için teşekkürler. Çok çalışmıyordum ama dinlenmeye şiddetle ihtiyacım vardı.
Ama bunu bazen farkedemiyorum. Mesajını okuypu, kendime geldim. Çok çok
yakında daha çıkıp biraz istirahat edeceğim.

Ahmet Kaya'nın o şarkısı varsa mailime yollarsan sevinirim.

Ali

06.05.2006 tarihinde ahmet sonkur <asonkur at yahoo.com> yazmış: