Re: [MD-sorular] RE: [Fwd: kesişen 2 daire]

Ali İlik aliilik at gmail.com
27 Haz 2007 Çar 01:10:21 EEST

Şunu demek istiyorum: 2.çemberin merkezi 1.nin üzerinde. "r1 yarıçaplı bir
dairenin (o1) çemberi üzerinde merkezli " deniyor. İfade biraz bozuk ama
anlatımdan bu anlaşılıyor.

Bir başarısız deneme daha:

[ Soruyu çözebilmek, hep en sonda bulduğumuz o denklemde -o denklemi
çözebilmekte- yatıyor.

Fatih Cansu'nun çözümü onarılabilir kolayca. Sadece O2, Ç1'in üzerinde
olacak. Ona göre bir ayarlama yapılabilir denklemlerde.

Ama bulduğumuz denklemler hep aynı kapıya çıkıyor. Birbirlerinden elde
edilebilecek -özde aynı- denklemler.

Çok yaratıcı bir geometrik çözüm, ya da geometrik olmayan bambaşka bir
çözüm bulunamadıktan sonra o denklemi çözmeye mahkumuz soruyu çözebilmek
için. Nümerik analiz yardımcı olabilir. Nümerik analiz bilen varsa, o tip
denklem ne tarz acaba yardımcı olabilir mi? ]

Deneme, soruyu analitik geometriyle çözme girişimi. Şöyle:

Ç1, merkezcil çember olsun. Ç2'nin merkezi ise y-ekseni üzerinde olsun.
(Merkezi ayrıca Ç1 üzerinde.)

Bu halde integral kullanarak: (Çemberlerin kesim noktalarının apsisleri de
gerekli, ki bulacağız da. Ama "sevimsiz" değerler çıkıyor...)

Ç1: x^2+y^2=(r1)^2 ve Ç2: x^2+(y-r1)^2=(r2)^2

Kesim noktaları x1, x2 =artı eksi [ (r1)^2-*[ [ (2(r1)^2-(r2)^2 ] / (2r1)]*^2
]^(1/2)

(x1'den x2'ye) INT  [Ç1'in üst kısmı - Ç2'nin alt kısmı] dx = Ç1'in alanının
yarısı.

(x1'den x2'ye) INT  [ [kök(r1kare-xkare) ] -(r1) + [kök(r2kare-xkare) ] ] dx
= (1/2) pi (r1)^2

Buradan bulunacak denklemle, ilk verdiğim denklemin ve Fatih Cansu'nun
verdiği (onarılacak) denklemin -özde aynı- denklem olduğunu düşünüyorum.
Öyle hissediyorum. Gerekirse kanıtlanabilir, ya da yanlışlanabilir bu
hissim.

Ama o hep elde ettiğimiz denklemin nasıl çözüleceğini bilmiyorum.

Çok yaratıcı ve soruyu pat diye çözebilecek bir geometrik yol olduğuna dair
bir his var içimde. Ama çok kolay olmasa gerek öyle bir yol varsa da bulmak.

Şimdi farkettim: F. Cansu'nun çözümüyle hemen hemen aynıymış bu. Alanı
"rkarealfa"dan buluyor o sanırım. Burada integral. Neyse, o tarz denklemleri
nasıl çözeriz? Soru bu... Newton metodu, ya da diğer metodlar, nümerik
analiz vs olması lazım.

Ali

26.06.2007 tarihinde fatihk cansu <fatihkcansu at hotmail.com> yazmış: