Re: [MD-sorular] Yüzeyler

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
31 Mar 2007 Cmt 01:21:34 EEST

En kısa mesafeyi elde etmek eğer yüzeyin her noktasında bir teğet
düzlemi olması kabulunu yaparsak yetiyor.
Örneğin bir küpün üzerinde en yakın bir nokta vardır herhangi bir
noktaya , ancak o verili noktadan küp üzerine bir dik
indiremeyebiliriz.

Verili noktamız O olsun yüzeyimiz de Y. Y üzerinde O'ya en yakın bir P
noktası varsa o zaman Y, en azından P'nin bir yöresinde OP'ye dik ve
P'den geçen düzlemin bir tarafında kalıyor. Bu da Y'nin o noktadaki
teğet düzleminin OP'ye dik olmasına sebep oluyor.

Peki en yakın nokta var mıdır her zaman?
Evet.
Yüzey eğer tıkızsa işimiz bitiyor. f: Y --> R, f(x) = d(x,O) sürekli
pozitif bir fonksiyondur ve dolayısıyla bir yerde minimum değerini
alır.
Yüzeyimiz tıkız değilse de Y üzerinde herhangi bir X noktası alalım.
Sonra O etrafında 2d(X,O) topunu (yuvar) alalm. Y'yi bu topla
kesiştirelim. Y kapalı olduğundan bu kesişim hem kapalı hem sınırlı
olacaktır dolayısıyla tıkız olacaktır.
Minimum sağlanacaksa bu top içinde sağlanır (çünkü X noktası var en
azından) ve kesişim tıkız olduğundan minimumun sağlandığı bir P
noktası elde edebiliriz.