Re: Yanıt: Re: [MD-sorular] olasılık kokan bir geometri sorusu

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
4 Mayıs 2007 Cum 14:22:17 EEST

Bahsettiginiz bu sinir k/3 mu?

Eger oyleyse, bunun bir ust sinir oldugu acik elbette. k boyutlu kupun
icinde rastgele iki nokta alalim, bunlari X ve Y gibi iki vektorle
gosterelim. Aradigimiz sey X-Y vektorunun uzunlugunun ortalama degeri. Ya da
beklentisi.

X-Y vektorunun bildigimiz uzunluguna 2-norm da denir. Elemanlarinin
karelerinin toplaminin karekoku oldugu icin. Kuplerin mutlak degerlerinin
toplaminin kupkokune de 3-norm denir ornegin. Vektorun elemanlarinin mutlak
degerlerini toplarsak buna da vektorun 1-normu denir. Buna ayni zamanda X ve
Y noktalari arasindaki "Manhattan uzakligi" da denir.

Manhattan'da sokaklar hep birbirine dik oldugundan boyle denmis. Meraklisi 2
boyutta A ve B gibi iki nokta alip hesaplasin aradaki Manhattan uzakligini.
A'dan cikip once x eksenine paralel sonra da y eksenine paralel bir yoldan
giderek B'ye ulasabiliriz. Aradaki Manhattan uzakligi, bu sekilde aldigimiz
toplam yola esittir.

Her neyse, iste bu k/3, k boyutlu kupun icinde sectigimiz iki nokta
arasindaki ortalama Manhattan uzakligidir. Elbette ki bu uzaklik bildigimiz
Oklid uzakligindan buyuktur her zaman icin. Dolayisiyla k/3, noktalarin
arasindaki Oklid uzakliginin bir ust siniridir.

Limite gelince, sonsuz boyutta da 1-norm ve 2-norm birbirine esit degildir,
o yuzden uzakliklarin bu ust sinira yakinsadigini sanmiyorum.

Kerem