[MD-sorular] Rv: MD-sorular Toplu Mesajý, Sayý 28, Konu 19

Ahmet Delil ahmet.delil at bayar.edu.tr
8 Mayýs 2007 Sal 11:07:47 EEST

kerem.altun at gmail.com'un soyut-somut matematik ile ilgili dusunceleri
uzerine:

Soyut matematik ile uygulamali matematik yapanlarin arasinda gecen bir
diyalog soyle olabilir:
-Sen soyut matematikci, ne ise yararsin,
yaptigin isler ne ise yarar?
-Ben yaptigim isi sevdigim icin yaparim, bir ise yaradigi icin degil.
Esinizle (veya sevdiginiz bir arkadasinizla) sadece bir ise yaradigi icin mi
birliktesiniz? Eger oyleyse fena!

Perge li Apollonius MO 3uncu yuzyilda koniklerle ugrasirken yaptiginin bir
ise yaradigindan degil, kendisinin bilme ve anlama merakindan, sevdiginden
yapmistir. Ama, o gun icin bir ise yaramayan teorik bir bilgi yigini, Kepler
ve Galileo ya kadar belki pek bir ise yaramadi. Kepler ne zaman ki
gezegenlerin eliptik bir yorunge izleyerek gunes etrafinda donduklerini
gosterdi, Apollonius un teorik calismalari da bir uygulama alani buldu.
Bugun kullandigimiz cep telefonlari, haberlesme araclari da dunya ve gunes
etrafinda eliptik yorunge cizen uydulardan yararlanir. (Yani, Apollonius un
calismalarini ondan 2000 yil sonra kullanmaya basladi uygarlik).

Bu acidan bakildiginda hic bir matematik konusu yoktur ki bir gun uygulama
alani bulmasin. Yani, uygulamali matematikciler kisa erimli isler yaparken
teorik matematikciler daha uzun erimli isler yapar, bir acidan bakildiginda
gelecegin teknolojilerinin altyapisini bugunden kurarlar.

iyi calismalar,
Ahmet delil

Message sent using CBUWebmail 2.2.3